Annorlunda mäklare

StyleRoom

Skrivet av SE

Publicerat för sen · 2244 besök
Mäkleriet, tycker jag, har sett likadant ut hur länge som helst. Mäklarna har i och för sig börjat plåta bättre men det är väl just det somvarit den "stora" skillnaden.
Jag stötte på några mäklare som sticker ut från mängden och ställde lite frågor till Tomas på Fantastic Frank:



Vilka är Fantastic Frank?
Vi är ett gäng designintresserade entreprenörer som hittat en stor lucka i mäklarbranschen.



Vad skiljer er från andra mäklare?
Vi är helt säkra på att det går att få ut mer vid en försäljning om man får tio personer till visningen som verkligen älskar lägenheten - än om man får dit hundra som bara gillar den. Det är därför vi har tagit fram teman - för att förtydliga vad det är för lägenhet och lägenhetskaraktär som faktiskt är till salu. En budgivning där man hittat spekulanter som är känslomässigt engagerade kan gå hur långt som helst, ofta över marknadspriset.

Ni baserar försäljningar på olika bl.a teman, om jag förstått det rätt. Hur kom ni på den idén?
Teman är till för att passa olika bostadstyper, för att förstärka dem. Till skillnad från standarsmäklaren som vill göra messmörsmacka av alla objekt och placera dem i samma mall. De har inget målgruppstänk.



Var finns ni?
Vi öppnar upp vår första butik på St Eriksplan, Stockholm, i november, men vi gör hembesök redan nu. Man kontaktar oss genom vår hemsida www.fantasticfrank.se

Kostar ni mer än andra mäklare?
Vi kostar lite mer än standardmäklaren - men vi får oftast högre slutpris så i slutet kan man tjäna mycket på att använda oss.

Märker ni andra typer av trender inom mäklarbranschen?
Tyvärr ser vi inga trender i branschen, den har varit dammig och seg i 100 år och behöver ruskas om. Bilderna ser bättre ut, det är sant - men väldigt få förmedlar ändå en känsla, de berättar så sällan någonting. Med hjälp av ett tema blir det lättare att hålla sig till en röd tråd och hitta en story till bilderna - helheten syns i våra annonser och i våra prospekt.

Hur ser er typiska kund ut?
Vår typiska kund är den medvetna storstadsbon. Som inte handlar varumärken på finaffären utan har en egen stil och en egen karaktär. En artist eller reklamare som ska sälja sin stenhäftiga 1a på söder. Vi undrar lite vem ska Veronica Maggio sälja med till exempel? Eller Robyn, Åkerlund? Det finns ingen mäklare med lite rock n roll idag!

Homestylar ni också för att få ett tema till plåtningen?
När det gäller stylingen så vill vi se till byggnaden och lägenhetens karaktär och använda oss så mycket som möjligt av befintlig inredning. Rensa ut och fylla med vita möbler är ett billigt trick som inte funkar längre. Dötråkigt.

Några fotografer man vet namnet på som ni anlitar?
Till exempel Anders Lindén som plåtar för GANT bland annat.

Fler bilder från Fantastic Frank

























Psst! Är du duktig på att skriva och tror du kan inspirera StyleRooms medlemmar? Då kan du bli gästskribent!
Maila till johan(at)styleroom.se

Kommentarer

Fler inspirerande inlägg

Visa fler utvalda inlägg