Hej
Vi har nyss flyttat in i ett hus från 1890-talet och det är inte isolerat så bra samt att vi har 2-glas fönster.
Vi har en elpanna i källaren som kostar oss mkt pengar.
Ser det på elmätaren som bara tickar på...snyft!
Vi har drygt 20 gr inne ,och endast tvättmaskin o spis. Ingen torktumlare eller diskmaskin etc.
Sparsamma med vatten mm,men det ser ut att bli dyrt.
Vi har nu funderingar på att byta ut värmesysytemet och vänder oss nu hit för att höra hur ni andra har det.
Luft/värme pump har vi tänkt på,då vi i nuläget även värmer upp vårat vatten och det går till alla element som är vattenburna.
Någon som har erfarenhet och lite tips?
Tar tacksamt emot det.....
MimmiLinnea, 2010-01-11
*puffar på tråden*
grillspett, 2010-01-22
hej kattis65 !!
Fråga >nr 1 : hur stor är huset ( kvm )
nr 2 : en plans - 2 plans - 1 1/2 plan
nr 3 : hur stor är pannrummet
nr 4 : huset är från 1890 så det måste finnas skorsten ?
nr 5 : finns det möjlighet att installera vedspis / kamin i köket eller vardagsrum
Varan hus är på 188 kvm och 1 1/2 plan, vi har bytt gamlla elpanna mot ny elpanna ( efter mycket funderingar eftersom varan pannrum är exterem liten ) och instalerade 2 vedspisar ( köket och vardagsrum)byte fönstrar ( 2 glas igen) och under vinter perioden när var kallast vi har mellan 23-28 grader i huset...radiatorena var på bara i barnens rum och i lite i sovrumet då då som var uppvärmd av elpanna + varm vatten ..varan el kostnad per månad under vinter perioden ligger på 1000-1300 kr . Jag skulle börja att tilläggsisolera hos er . Vi har luft värme pump och vi hade den i gång 2 gånger under 4 år ...det är bortkastade pengar för de som har 1 1/2 och 2 plans hus ..tycker jag ...om du vill ha värme i huset jag skulle satsa på pellets / ved panna eller kombination som jag har ...men tänk på att tilläggsisolera innan .....lycka till
Snigla, 2010-01-22
Hejsan,
Alla har ju olika förutsättningar för olika värmelösningar.
Jag kan helt klart relatera till ditt snyftande angående elräkningen.. vi flyttade in i vårt hus för lite drygt ett år sedan (slutet av okt 08) och den första elräkningen vi fick var på bara ett par veckors förbrukning.. sedan två månader sedan kom avläsningen för vintermånaderna (dec/jan) så att säga och den var på 14 000 !!!! och två månader senare kom en på närmare 12 000 (för feb/mars).. det var INTE kul!
Vi förstod ganska snabbt att pannan sjöng på sista versen..elpatronen var rostig och gick dygnet runt..(fick fylla på vatten ganska ofta för den kondenserades bort i själva pannan). Vi var ju tvugna att ha värme så det var att bita ihop, i början av april förra året däckade cirkulationspumpen och vi tyckte att nu får det vara nog.. vi stängde helt sonika av den pumpen och lät pannan bara jobba med vårt varmvatten..ingen värme kom in i vårt hus förrän vi bytt panna i november (bor i skåne och huset höll ganska jämn temp från april-november utan några element).
I september började de arbeta med bergvärme hos oss, vi räknade snabbt ut att vi skulle betalt hela anläggningen inom 5 år. Helt sjukt eg med tanke på att vi bor liksom i skåne.. (men andra på gatan intygar att de också har onormalt höga förbrukningar).
För tre dagar sedan fick vi vår första räkning som vi kan jämföra med från gamla pannan.. så nu kan vi gladeligen dra av närmare 8000 kr på bergvärmeanläggningen..kändes riktigt skönt att betala elräkningen :)
Det där kanske blev lite väl svammligt, men jag ville berätta att jag vet vad du går igenom och el är inte kul i dessa dagar då den är så dyr..
Alternativ för er kan vara att se över fönster och isolering i första hand (några extra skivor isolering på vinden kan göra mycket tex). Vill ni inte byta ut pannan (oavsett vad man väljer kostar det ju en del) kan ni ju hjälpa er själva genom att sätta in en luft/luft värmepump istället (hade vi i vårt förra hus). De ger en otroligt behaglig luft, rensar ut damm och pollen och kan ev funka som ac på sommaren (men då försvinner vinsten du gjort på vinterhalvåret).
.. när ni väl börjar komma underfund med att det är dags att byta panna. Fundera över alternativ som bergvärme, jordvärme, luft/vatten.. och kolla runt lite vad de kostar i ert område (jag/vi kollade på luft/vatten från början då det är vanligast härnere då det inte blir SÅ kallt så ofta - men när det visade sig att vi kunde ha bergvärme.. så var det inte mycket snack om saken..)
MVH Sandra