ok, min sambo och jag har precis köpt vår första bostadsrätt - en väldigt fin lägenhet faktiskt, men badummet...... oj oj oj.. Rosa/orange våtrumstapet med blommig bård i samma färgskala på väggarna och aprikosfärgad plastmatta. Dock är det nyreoverat, ett år sedan stambyte och därför känns det sjukt onödigt att riva ut det hela. Vår tanke är nu att måla bort dessa hemskheter och vi har varit inne i målar-affärer och pratat med folk där. De säger att det är möjligt och så, men min tanke är ändå, hur gör man vid badkaret?? Håller färgen daglig dusch och skum från bad? Är det lätt att hålla rent utan att man typ tvättar bort färgen? Golvet ska också målas. Något speciellt som ni tycker man ska tänka på? Under badkar och så? Vad har ni för erfarenheter? Har ni gjort jobbet själva eller anlitat målare? Många frågor, men vill att det ska bli bra så vi inte behöver slita ut allt och göra allt från början igen..
friskas, 2009-01-10
hej! det går faktiskt hyfsat bra att måla i badrummet, Jag hade också ett rosa badrum som jag inte hade råd att kakla men det löste sig med lite färg!
Först behöver man slipa och tvätta väggarna ordentligt med målartvätt och sen grundade jag med primer, efter det var det bara att måla. Tänk bara på att ta våtrumsfärg annars kan det börja rinna under färgen ( det gjorde det vid mitt badkar när jag hade vanlig väggfärg) men tar du våtrumsfärg ska det inte vara något problem . Jag tog även och målade golvet men det var faktiskt ingen höjdare, jag hade sånt där plastmattagolv som jag målade med golvfärg men allt fastnar i färgen, hårstrån och sånt å det ser snabbt smutsigt ut och dessutom så repas det jätte lätt, går knappt att dammsuga!
Hoppas du fick ut nåt tips, du kan ju höra av dig om du hittar på en bättre golv lösning=)
Selina, 2009-01-18
ang måla golv: ju nyare golvet är, desto svårare har färgen att fästa. vissa mattor innehåller ett ämne också som gör att när man målar på det så blir det som "klister/tejp"-yta..detta är ovanligt men hemskt jobbigt om det råkar bli så då man då måste riva ut hela mattan. så prova att måla en liten yta, tex där badkaret ska stå¨och se hur resultatet blir... lite råd från mig och lycka till :)
Silbermond, 2009-01-26
ok! Verkligen en bra sak att tänka på! Tack så mycket!!
Weebl, 2009-03-05
Jag är påväg att göra samma sak som er så det vore kul med lite uppföljning. Läser man på nätet är det så otroligt många meningar om just det här. Så om ni hittar en metod som fungerar så plagierar jag gärna sedan.
grillspett, 2009-03-05
Varför inte kakla istället ?? Är det stor badrum ??
Silbermond, 2009-03-05
För oss funkade det väldigt bra faktiskt! Vi grundade med häftgrund, lät sen den härda i ett par dagar. Efter det, på med golvfärg på golvet och våtrumsfärg på väggarna. Blev superbra! Tänk bara på att låta det härda ordentligt innan du går på det eller sätter in typ badkar eller sådant :)
Weebl, 2009-03-06
Vilket märke på färg använde ni?
Har precis varit och pratat med mitt lokala beckers (för tredje gången och med tredje personen), och de avråder starkt att man ger sig på det hela. Dessutom hade de ingen häftgrund där.
Men bevisligen är det flera som har lyckats...
Har sett att Jotun och Nordsjö färg har häftgrund och vet att Colorama har Jotun åtminstonde. Gillar egentligen inte säljarna på Colorama här, så lismande och försöker lura en på pengar. Dock så har jag 10% rabatt där iaf. Flügger gillar jag inte heller...
Känner mig överdrivet paranoid över det här, men det vore verkligen inte kul om man står där med flugpapper till badrumsväggar och golv sedan...
Silbermond, 2009-03-06
oh, vi var så nervösa när vi började!! Men det blev bra. Köpte ordentlig färg på Nordsjö, dyrt, men lika bra att satsa ordentligt om man nu ska.. Nordsjö har dessutom garanti på väggfärgen! Nordsjö-gubben avrådde inte direkt, men han påpekade att de inte har garanti på golvfärgen =)
Weebl, 2009-04-06
Så, nu ska det bli av. Tänkte höra hur erat badrum ser ut nu såhär när det har gått en liten stund, håller det bra?
Tänkte köra en direkt ripoff på färgval (dock inte kulör) så jag undrar om du har lust att dela med dig av vad färgerna hette.
sofieshus, 2009-04-06
Tack för tips o råd. Ska göra detsamma i tvättstugan, den är ganska stor.
grillspett: för att det är svindyrt att kakla (och man kan inte göra det själv i våtrum). varför göra som alla andra? :-D