Hej!
Vi har ett vilorum på vår förskola som är tomt på inredning. Jag tänkte att det hade varit kul att göra egna former/tavlor av något ljuddämpande material som barnen kan vara med att skapa (måla på). Dels tänkte jag att vissa former ska hänga i linor från taket, och att några sätts upp på väggen. Vi vill kunna använda rummet även för lek, vilket inte går just nu då det ekar för mycket.
Är det någon som har tips på vilket material som kan vara lämpligt för detta ändamål?
Någon som vet om cellplast S80 kan fungera inomhus och om det ger någon effekt om man sätter upp enbart delar av detta?
carolabernet, 2015-08-24
Kan frigolit vara något tro? Lätt att måla och hänga upp. Tänk er massa moln i taket!
bunn, 2015-08-24
Hej! Ja, frigolit låter ju smart! Vet du om det har en bra ljuddämpande funktion?
carolabernet, 2015-08-25
Jag googlade din fråga och det verkar som den har ljuddämpande effekter. Går att köpa på byggvaruhus. Lycka till!
Nickoz, 2015-09-04
Hej! Det kanske går att använda skumgummi och tyg. Barnen kan klippa i tyger (hus, djur, bilar, träd osv) och göra som en tavla, klistra eller sy fast på ett större tyg. Gör flera "skumgummitavlor" att sätta upp på väggarna med olika teman. =) Bondgård, stad, racerbana, skog mm. Kan bli riktigt kul! Kanske sätta fast tavlan på en plywoodskiva så det blir stabilt.
Kanske använda stora lakan och fylla med något lätt skum/gamla kläder el annan textil och sy ihop till moln att hänga i taket. Kanske kan måla med textilfärg på både tavlor och moln! Eller göra molnen oxå av skumgummi som klipps/skärs till moln.
Lycka till! Låter som ett roligt projekt. =)
JohnS, 2016-03-16
Skum absorberar egentligen inte ljud så bra, det finns även en engelsk blogg om detta:
https://acousticalsolutions.com/how-to-soundproof-acoustic-foam-does-not-block-sound/
Det finns många ljudabsorberande material på marknaden som tex väggar, tyg, paneler mm….
Ett smart alternativ är ljud isolerande väggar som har en whiteboard yta, då väggen kan användas för att målas på samtidigt som den dämpar ljud. Tyg, kuddar, möbler, mattor dämpar ljudet i tomma rum på ett bra sätt!
Jag kom över en blogg som talar om ljudisolerande väggar (http://www.winab.se/blogg/ljudisolera-med-vagg/) men de nämner inte de material som används.