Hej.
Jag är i stort behov av hjälp med att inreda den här väggen i mitt vardagsrum, (ursäkta stökigheten :) ). Eftersom jag bor i en etta tillsammans med min pojkvän kan vi tyvärr inte flytta datorerna någon annanstans, däremot håller jag på att diskutera med hyresvärden om att måla om väggen, då blir den endera blir petrolgrön (om detta är tillåtet) eller så blir den grå.
Jag har alldeles nyss satt upp hyllor på väggen mitt emot (se album: http://www.styleroom.se/album/49246 ) så det är uteslutet. Och det är även ganska fula märken på väggen från mollypluggar, som jag helst vill täcka över också.
Om någon har några förslag så vore jag jättetacksam, eftersom jag har stirrat mig blind på den där väggen i flera veckor utan att komma på något bra att sätta upp!
Hälsningar:
Petra
beali, 2014-11-16
En tavellist längs med väggen i ögonhöjd och ställa dit tavlor, ljus och smala vaser. Klart du kan måla väggen grön, det är ju bara att måla över i värsta fall när ni flyttar, en hel vägg måste ju vara bättre också för hyresvärden än det där tredelade ni har nu.
sparris, 2014-11-17
Man får göra ganska mycket mer än folk tror i hyresrätt, och om man återställer till ursprungsskick efter avflytt så... :)
Nattviolen, 2014-11-17
Om jag får komma med några förslag så skulle det vara att försöka "öppna upp" rummet lite mer, det känns väldigt, väldigt trångt?
Ni har möblerat för balkongdörren t.ex vilket känns väldigt knepigt...
- Är soffan vändbar?
(Kan man byta sida på divanen, då skulle rummet kännas betydligt större!)
Även om man inte kan det så skulle jag välja att göra ett långt skrivbord utmed din sk. "problemvägg". Köp en bordsskiva 200x60 cm från IKEA, eventuellt kan ni t.o.m ha ett av de små borden intill också som en lång arbetsplats.
varsin skrivbordshurts för förvaring och montera datorerna under skivan.
Linnmon bordsskiva: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80251141/
Jag gillar faktiskt väggen med målade fält men det kräver att man håller linjen när man sätter upp saker och inte som nu sätta en tavla mitt emellan, då blir det oroligt.
Med en lång arbetsskiva kan ni sätta upp en lång hylla ovanför för förvaring av böcker etc. Hyllan kan följa mellanrummet i de målade fälten. En kroklist var med burkar för pennor etc. kanske rött för dig och svart för killen ;-) Plastburkar "Bygel" finns på IKEA i rött och svart och kroklister också: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10271091/
Jag ser en hel del röda detaljer i rummet så jag kan inte riktigt koppla varför du ska måla grönt???
Det enda gröna är gardinen och den skulle jag absolut byta ut för att få en mer modern stil som passar med soffan och TV-möbeln!
Jag skulle sätta upp en hissgardin eller kappa för fönstret och sätta en kort gardinstång över dörren med en gardinlängd. Jag skulle också hålla mig till grått/vitt/rött exempelvis. Högtalarna är röda så jag skulle nog köra på rött som accentfärg på kuddar och textilier så att det blir liv!
Förändringen skulle förmodligen inte kosta mer än att måla om väggen :-)
Nattviolen, 2014-11-17
Ah, om det är snett så förstår jag att du vill måla över ha ha! MEN, måla inte grönt snälla, måla då istället någon grå nyans och använd detaljer som färg, MYCKET lättare att byta efter humör :-)
Vet inte vad det är för bredd på fönstret men det kanske är ett sånt där omöjligt 150 cm-fönster? Rullgardiner och hissgardiner finns oftast bara till 140 cm, men det kan finnas undantag. Jag kan tycka att det är snyggt med kanske en stålpersienn i svart eller aluminium för fönstret och kanske en frans-gardinlängd för dörren för att släppa in så mycket ljus som möjligt, i mitt vardagsrum har jag över balkongdörren bara satt upp ena delen av IKEAs billiga svarta gardinstång och då blev det perfekt bredd för balkongdörren :-)
Tycker absolut ni ska försöka göra en lång arbetsplats istället för två pyttesmå, det kommer se mer ordnat ut och det kommer bli ett bättre flöde i rummet samtidigt som ni får mer plats :-)
LYCKA TILL!
beali, 2014-11-17
Nu är ju petrolgrönt mer turkosgrönt och det tror jag visst kan bli läckert ihop med det röda detaljerna, lite tufft och rock & roll! Man måste inte måla en grå/vit vägg som alla andra...
Håller med om att sätta skrivborden på rad dock, kanske med en stor snygg klocka ovanför? Det är synd att soffan står i vägen för balkongdörren, men kanske det blir bättre om/när ni flyttar på skrivbordet? Kanske det t.o.m går att dra ut soffan lite från väggen så det blir luftigt?