Hej!
Jag och pojkvännen har fått en ny lägenhet som vi flyttar in i snart. Den är på 41 kvadrat och den vi flyttar ifrån är på 28 kvadrat. Det ska bli skönt med lite större eftersom vi har fått kompromissa ganska mycket för att kunna bo så här litet. Vi har suttit och klurat på hur vi ska inreda men lyckas inte lösa några problem.
Det vi har med oss från gamla lägenheten är en säng på 160x200 (Vi har måttat och den får precis plats i sovalkoven i den nya lägenheten, men vi funderar på om man kan ha den någon annanstans eventuellt?), en ganska stor byrå, ett köksbord på 90x90 och ett skrivbord på 120x60 som jag har ett ljusbord på 119x60 på.
I nuvarande lägenheten så har alltså enbart jag haft skrivbordsplats, eftersom mitt jättestora ljusbord tar sån plats. Eftersom vi båda är studenter så är det dock ganska viktigt att det finns plats att plugga på. Pojkvännen har fram till nu suttit vid matbordet då han pluggat, men nu så vill även han ha en skrivbordsplats där han kan ställa sin stationära dator. Jag har jättesvårt att komma på någon idé där vi får in två skrivbord i nya lägenheten utan att det ser jättekonstigt ut! Har någon tips?
Det vi behöver i nya lägenheten är alltså de möbler vi har med oss (eventuellt kanske vi gör oss av med byrån), samt ett till skrivbord. Sen tänkte vi köpa någon bokhylla, eventuellt en sån där typisk rumsavdelare ”Kallax/Expedit” från Ikea och dela av rummet från sovalkoven. Sen hoppas vi att vi ska få plats med en soffa och tv också..
Vad tror ni? Får ni några smarta idéer som kan lösa våra problem? :) Vad tror ni om idén att dela av rummet med en sådan hylla? Tror ni att vi får plats med två skrivbordsplatser?
beali, 2014-10-09
Hej, jag tycker att det ser ut som ni har helt okej plats för en matdel vid köket, en tv/häng-del i höger hörn och en skrivbordsdel närmast alkoven.
Ställ soffan med ryggen mot mat-delen för att skärma av som två rum, skrivborden tänker jag att ni kan ställa ett mot väggen närmast alkoven och ett så man har ansiktet mot tv-delen, som ett upp-och-nervänt L om du förstår hur jag menar (fast varsitt skrivbord naturligtvis). Eventuellt, om det behövs, kan man skärma av med en skärmvägg, eller mer luftigt: snören eller ett armeringsnät med bilder, scheman,att-göra listor, eller varför inte en skir gardin och växter som hänger från taket.
En stor hylla rymmer ju mycket och är praktisk på så vis, men den är ju också ganska klumpig och skrymmande, jag skulle överväga att skärma av sängen med en gardin eller något annat och jobba med hyllplan eller luftiga hyllmoduler för förvaring på olika platser i lägenheten för en lättare känsla.
Lycka till!
beali, 2014-10-09
Eller så här kan man ju också göra längs långväggen...
Linska, 2014-10-10
Jag hade satt sängen i alkoven och soffan bredvid sängen med tv'n mot köksskåpen. Skrivborden hade jag satt mittemot varandra med kortsidorna mot fönstren och köksbordet mot väggen med diskbänken.
Deis, 2014-10-13
Tack för tipsen! :) jätteintressant