Tjing!
Jag gillar färg, mönster och den retro stil hemma hos mig. Men mitt kök ser på något vis lite stelt ut, trots gul väggfärg och lite bilder. Har varit lite motståndare till gardin för jag gillar fönstret som det är och utsikten är härlig! Men är det kanske textilier som behövs, eller något annat? Alla tips och ideér välkomnas!!
Ha det fint!
beali
SofiaStilgruppen, 2014-09-18
Jag hade valt en roligare färg på väggen där tavlorna sitter, eller större tavlor.
Bytt växterna i fönstret mot några som är mjukare i formen och ljust gröna.
Mattfrans, 2014-09-18
Jag tycker också om ljus från fönster men vill ändå ha färg och ljuddämpning från gardiner. Jag skulle hänga gardinen mest bredvid fönstret så att det bara skymmer litegrann. Eller en kappa som bara går ner en aning över utsikten.
Större tavlor är ett bra förslag, eller någonting som inte är platt, alltså en stor väggklocka eller en liten hylla. Coolt golv!
beali, 2014-09-18
Hej, tack för era svar! Ja, jag får nog fundera lite på gardin iallafall! Jag gillar idén med hyllan och klockan också! Sofia, jag vet inte vad du menar med roligare färg - en fondvägg eller tapet då? Jag är inte så bra på växter, några förslag där? Ska titta även på lite större tavlor!
lantilope, 2014-09-18
Jag som älskar växter hade fyllt hela fönsterbrädan ;) Men jag tycker du i alla fall skulle hitta en lite högre växt med stora blad som får ta lite plats och färg. Jag har en porslinsblomma (det är namnet på växten alltså) som klättrar upp längs med kanten på fönstret och förhoppningsvis kommer växa till sig och rama in det, istället för gardin. Det kanske är en ide? Murgröna passar ju till det också. Beroende på vad du gillar för form på växter så finns det ju massor att välja på, men kanske svärmorstunga, murgröna på båge eller silverkalla?
Hm, annars kanske du kan få in textilier på annat sätt än just i gardinen? En duk? Väggbonad av något slag?
En tavellist en bit under tavlorna på väggen att ställa böcker på? Min spontana tanke är att de bilder du har sitter väldigt högt upp och behöver "dras ned" lite och binda ihop med bordet, om du förstår hur jag tänker?
Annars gillar jag väldigt mycket det du har på g, härligt att se annat än "vitt och modernt" :)
beali, 2014-09-18
Hej! Tack! Jag trivs bra med mycket färg, då blir jag pepp!!
Ja, när jag började surfa runt efter gardin funderade jag också på en väggbonad istället för gardin, men jag gillar ju tidigare ideér med hylla också...kanske en fondtapet där. Jag hittade iallafall ett tyg som jag blev lite sugen på...
http://www.jotex.se/jotex/socker-salt-metervara/381053?N=1z13zmgZ1z13zgv&rcnt=100&Nao=74
Men jag vet inte, kanske för pastelligt?
Åh, svärmorstunga! Den är så snygg! Gillar idén med klättrande växter! Håller med om att bilderna sitter för högt - ska åtgärdas!
lantilope, 2014-09-20
Jag gillar själva mönstret och stilen på tyget mycket, men jag är tveksam till färgerna. Rent personligt hade jag nog velat ha något lite färgstarkare och som plockade upp mer av de gula, orange och gröna tonerna du redan har. Något med lite skarpare linjer också, som kan konkurrera med de mönster du har på tex kuddar, golvet och bilder.
En idé skulle ju kunna vara att fästa gardinen ända upp till taket och inte låta den hänga ned och täcka särskilt mycket av fönstret. Det skulle ju snarare förstärka än dölja utsikten du gillar. Men jag förstår varför du inte vill ha gardin egentligen, jag gillar den typen av fönster väldigt mycket precis som de är också. :)
TessanSF, 2014-09-21
Är det retro som i 50-tals rockabilly/pin-up/diner-stil a la USA eller är det mer svenskt 50-tals retro?
Jag gissar på det första och i så fall skulle jag gå "all in" å köra på pastellig prickig duk, Plåtskylt/ar på väggen med retromotiv å måla stolarna iallafall.
Å ett tips angående tavlor är att de ska hänga i ögonhöjd.
beali, 2014-09-21
Tack för alla tips! Det är egentligen inte så mycket grönt i köket, bordet är turkost om det är det som ser grönt ut, utan mest pastelliga färger, gult, turkost rosa. Tavlorna är ju dock färgstarka. Kanske blir en svår kombination eller vad tycker ni?
Köket har blivit lite blandning av amerikanskt 50-tal/diner med skandinaviska inslag, ja plåtskyltar vill jag gärna hitta, dock är det så dyra överallt... tack för tipset om tavlor i ögonhöjd!
emmalindgr3n, 2014-09-21
Jag skulle nog kört på en prickig duk, eller varför inte en vit virkad duk? Tavlorna/affischerna skulle jag vilja ha längre ned, och egentligen lite större men det kanske skulle hjälpa att bara ha lite större avstånd mellan dem.
Jag älskar gardiner, och tycker att gardiner gör att rummet inte alls ser så sterilt ut. Men jag förstår samtidigt att du vill kunna njuta av hela utsikten, och det kan du faktiskt göra om du väljer lite längre gardinstänger än du behöver och hänger gardinerna mer på sidan av fönstret.
Om du även väljer att placera gardinstången högre upp kommer det se ut som att det är högre takhöjd.
beali, 2014-10-07
Tog till mig era tips och nu förstår jag inte varför jag var så motsträvig till gardiner! Fler växter, en hylla ska upp på väggen också...har flyttat på bilderna till en annan vägg.