Vi har precis dränerat och baksidan är i stort behov av iordningställande. Jag vet bara inte vad jag ska hitta på. Det skulle vara snyggt att bygga upp en mur i gränsen mellan slänt och gräsmatta, men det kostar för mycket. Vi vistas inte så mycket på baksidan, så det ska vara lättskött, men snyggt. I slänten är det sand och söderläge. Hjälp mig med tips!
Nattviolen, 2014-11-05
Detta ser precis på pricken ut som den slänt vi hade på vår tomt!!! Nu har det byggts lite nytt ovanför så vi hade tur att det planades ut en del och det blev häck och gräs fixat av kommunen.
Slänter kan vara väldigt vackra men också fruktansvärt jobbiga att få någon ordning på....Vår trädgård är i tre plan med släntplanteringar, först nu börjar det växa ihop sig så man slipper rensa ihjäl sig! Vår jobbigaste största slänt (som såg exakt ut som din) täckte vi med kullerstenar och planterade kryp-oxbär, det blev en låg mur av billiga slipers som vi målade svarta. Bild finns i mitt galleri http://www.styleroom.se/album/26279
Jag hade mycket hellre byggt en snygg mur med sten men det fanns helt enkelt inte ekonomi för det, ett tips är att leta på blocket efter begagnad mursten för någon typ av mur behöver du längst ner. Då kommer du upp en bit och kan plantera i muren med blandade högre och låga växter, det är också snyggt att låta några stora stenar finnas i slänten (kanske finns några att rulla ner från området ovanför?)
Spaljéer är också fint, kanske kan en del döljas med spaljé typ ribbstaket med sittplats framför?
Du kommer också behöva någon typ av gräns ovanifrån för gräs och sly kommer sprida sig neråt med rekordfart vet jag av egen erfarenhet :-( Kanske är det på gång att byggas även där så att det löser sig med tiden ändå.
Lycka till med din slänt, här kommer en inspirationsbild på hur jag ÖNSKAR att min slänt såg ut, ha ha!