Hej,
Vi har fått tillökning och skulle behöva ett till sovrum i vår lägenhet då vi inte vill flytta men vet inte riktigt hur det ska gå till...
Tänkte om man kunde bygga om vardagsrum, matplats och köksdelen på något sätt?
Men vi måste få till det praktiskt och snyggt vilket inte är det lättaste.
Är det någon som kan komma på någon snygg lösning? Kan även tänka mig lite större ombyggnad om det skulle vara aktuellt, bara det blir bra :)
Ca mått på väggarna:
Mindre vägg mot sovrum 3: 194cm
Vägg nedanför: 263cm
Vägg mot hall: 272cm (är lite längre än ritningen visar då vi byggde ut den lite)
Kyl och frysväg: 142cm
Vägg vid diskmaskin : 287cm
Linska, 2014-08-17
Planlösningen syns tyvärr inte...
gero222, 2014-08-17
Försöker igen....
Linska, 2014-08-17
Inget syns.
gero222, 2014-08-19
Ok, försöker ytterligare en gång...
our_way, 2014-08-19
Jag skulle göra ett sovrum av nuvarande matplatsen genom att sätta upp en vägg mot köket och en mot vardagsrummet. Det blir ju inget stort rum, men jag tycker att det behövs fönster i ett rum för att det ska kännas som ett rum, och dessutom behöver ni kanske lite yta i vardagsrummet också, särskilt som ni förlorar matplatsen...
gero222, 2014-08-19
Så har jag också tänkt men köket blir så instängt då. Man kan ju öppna upp genom att ta bort kyl å frys pch göra en köksö men så vet jag inte vart jag skulle ställa kylen.....
beali, 2014-08-19
Jag tror som our_way att att bygga matplatsen till ett nytt litet sovrum om man vill ha fönster och det vill man ju! Jag skulle ställa kyl/frys mot den nya väggen och öppna upp köket mot v-rummet och göra en ny matplats i där. Kanske mot det stora fönstret och ha en soff och tv-hörna närmre hallen.
Budgetalternativ: barnen delar sovrum?
gero222, 2014-08-19
Ja, man vill ju ha fönster :)
Klart barnen kan dela rum men vi behöver ett kontor/gästrum, i-landsproblem, jag vet :)
beali, 2014-08-19
Oj, såg att det blev en konstig mening i mitt inlägg! Det ska stå: "..och öppna upp köket mot v-rummet och göra en ny matplats vid fönstret och en soff/tv-hörna närmast hallen."
our_way, 2014-08-20
Precis som beali så skulle jag ställa kyl och frys mot den nya väggen mot sovrummet. Men det kommer ju säkerligen bli mörkare i köket än vad det är nu, men det är nog svårt att komma ifrån. Kanske att man kan ha något ljusinsläpp från det nya rummet in i köket för att få det lite ljusare, typ av glasblock.