Vi har ett uterum i anslutning till vardagsrummet med ett golv av tryckimpregnerat trä. Detta skulle vi vilja behandla eller måla på något sätt så att det blev snyggare men även lite tåligare och lättare att hålla rent. Någon som har tips? Är det trälasyr som gäller?
EwaL, 2014-06-12
Måla med jotun terraslassyr, finns i både ljusa och mörka nyanser. Själv målade jag vårt i ljus grått blir jättefint. Man ska måla flödigt och efter torka med en trasa, men jag målade 2 gånger istället, för det täckte bättre. Det som är viktigt är att tvätta trallen några dagar innan, vanligt vatten med trätvätt. Den dagen jag målade var det mycket pollen i luften, så jag fick även dammsuga innan målning.
tamcoff, 2014-06-16
Tack för tips! Låter bra med grått, döljer förhoppningsvis lättare smuts som blir. Funderar på om man kan lacka efteråt för ett ännu tåligare golv (vi äter ofta i uterummet och med småbarn blir det snabbt smutsigt). Någon som gjort så?
EwaL, 2014-06-17
Nej, nej och åter nej. Du kan inte lacka ett oljat golv. Lacken kommer inte att fästa. Oljat golv, som det du har eller om du väljer att behandla det med terraslassyr, har ett bra skydd. Du kan tvätta golvet med vatten och såpa utan att trät suger åt sig, eftersom det ät tryckimpregnerat, dvs behandlat rakt igenom hela brädan. Om du ska lacka golvet, få du välja någon typ av båtlack med fernissa, finns oftas bara mörka färger, typ mahogny eller teak. Väljer du en vanlig färg, kan ev lacken släppa efter vintern. Olja och lack är ingen bra kombination, oljan andas och lacken ligger som en film över ytan, tillslut måste luften ut och då spricker det.
tamcoff, 2014-06-17
Aha, då fattar jag, tack!