Hej allihop! Hoppas att jag kan få lite idéer och inspiration från er! Vi har en lång altan som löper utmed hela långsidan på vårt hus. Den går också runt hörnet till kortsidan, men den delen är jag nöjd med redan. Största delen är 3 meter djup, och totalt är längden typ 13 meter. Längst bort är altanen lite djupare, 4 meter, och har trappor åt fyra håll. Resten av altanen har ett räcke.
Hur ska jag kunna få denna altan så mysig, trivsam och användbar som det bara går? Matplats med flera stolar har vi runt hörnet, så det ska inte få plats här. Däremot en loungedel (vilka möbler?), gärna markiser (hur mycket? Vilken färg?) och ett "utekök" (eller åtminstone en arbetsbänk och plats för klotgrillen). Kan man skärma av så att man skapar små "rum" i altanen? Hur gör jag det snyggast?
Kan tillägga att altanen ligger i syd/sydostläge med sol ända fram till ganska sent på kvällen.
Jag blir så glad över alla typer av tips och synpunkter! Tack!
Sofus, 2014-05-25
En till bild
Sofus, 2014-05-25
Och en till
Sofus, 2014-05-25
Ytterligare en
Carolyne, 2014-05-26
Hade detta varit vår altan hade jag haft en matgrupp (svart i konstrotting) finns superfina på jysk!
Då altanen är så stor hade jag också placerat ut en mysgrupp i matchande konstrotting med soffa bord och två fotöljer, denna soffa hade jag piffat upp med snygga prydnadskuddar. Självklart dynor i fotöljerna och soffan också. Stora höga krukor lite utspridda med snygga växter i.
Jag hade nog placerat ut soffgruppen längst mot väggen till vänster där den syns på din andra bild och matgruppen där dina solstolar nu står. Testa dig fram och lycka till! :)
Solros10, 2014-06-01
Åh vilket härligt utrymme du har att jobba med.
Jag hade försökt få in mycket färg och blommor för att få till mys-känslan. Trappan är perfekt för strategiskt utplacerade urnor med härliga blommor. Själva golvytan ovanför trappan hade jag utnyttjat med ett café-bord för två eller fyra stolar. Håller med föregående inlägg att svart konstrotting är snyggt, och då hade jag valt ett svart cafebord hit också.
Lounge-gruppen hade jag också valt att ha på hörnet längstbort till vänster. Svart med vita kuddar. Sedan hade jag fyllt på med prydnadskuddar, filtar, kanske en matta för att få känslan av rum-i-rummet.
Höga växter mellan de olika utrymmena skapar också rum.
Det skall bli kul att se ditt färdiga resultat så småningom. Lycka till!
Evelinasegna, 2014-06-04
Hej!! Jag skulle ha delat in altanen i olika delar. Exempelvis uteök längst åt vänster - med grill och praktiska arbetsutor. Den finns många fina utekök att välja och vraka mellan idag och jag är väldigt svag för betong-bord.:)
Nästa del, till höger, skulle jag använda som en lounge. Förslagsvis som de tidigare skribenterna nämnt, soffa samt fåtölj i konstrottng :) Nu är brun/grå rotting väldigt inne också men det är ju en smaksak (se bild nr.1).
Kanske skulle jag byta plats på "köksdel" och "launge" men du får helt enkelt prova dig fram.
Längst bort till höger, vid trappen, skulle jag göra soldäck. placera ut solstolar, solsängar etc. Kanske skruva fast några snygga krokar att hänga handuken på om det skulle behövas också.
Även ett planteringsbord skulle vara snyggt och praktiskt om det är intressant (se länk nr.2)
Annars är det nog bara två saker du behöver tänka på - det ska vara praktiskt och användbart samt ha en genomgående stil.
1. http://www.hultarpsutemobler.se/images/Venus(1).JPG
2. http://images.styleroom.se/image/scaled/normal/qj52/1/460509-utek%C3%B6k.jpg
Hoppas detta gav dig lite inspiration på vägen, väntar mig såklart "efter-bilder" inom en snar framtid också;) Lycka till!