Sedan vi flyttat till vår nuvarande lägenhet så har jag haft problem med att inreda vardagsrummet snyggt! Det är otroligt trångt. I vardagsrummet har vi för tillfället en bäddsoffa, en tv bänk (med TV på), ett stort glasbord, en liten IKEA hylla och två gigantiska IKEA hörnbord där vi har våra datorer. Varav ett av dessa bord täcker över in och utgång för balkongen. Jag, personligen skulle vilja byta ut nästan allt, speciellt de stora databorden <.<. Men jag är osäker på hur jag kan få till det så att det ser mysigt ut men utan att det ser ut som en enda röra inträngt i ett rum, som det gör nu tyvärr.
Jag skulle vilja ta in en till bokhylla för att kunna lasta av saker, eftersom allt nu mest hamnar på vardagsrumsbordet, men som det ser ut nu finns det ingen plats.
Det tråkiga är att ja, datorerna "måste" vara i vardagsrummet, vilket automatiskt gör att man måste ha antingen ett stort bord eller två mindre.
Det jag skulle vilja ha hjälp med är helt enkelt ideer om hur vi kan inreda hela rummet så jag kan säga åt min sambo att det nu går att bjuda hem folk utan att skämmas.
NatalieG, 2014-04-02
Alltid svårt när det är trångt. Vi lever på 61 kvadrat och det enda man kan göra är att göra sig av med saker. Själv tycker jag det är enklast att inreda i vitt alternativt ljusa färger. Då känns rummet större.
Hm, så som jag ser från bilden så hade jag köpt en mindre hörnsoffa och satt närmast hitåt. i vänstra hörnan, vänd mot fönstret. Sen en tvbänk mitt emot så att ni kan dela av rummet mot där ni har datorerna. Då blir det en egen hörna men samtidigt luftigt där dörren är.
Om du vill ha en hylla så kan du ställa den på höger vägg kanske? Skulle gissa på att du får du plats med två stycken. Ex hade varit en sån här?
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S79863364/
Sen kan man sätta ihop mindre egna skrivbord. Jag har själv ett väldigt litet som jag satte ihop från Ikea. Om du vill se min lösning kan du titta här:
http://www.styleroom.se/album/45405
Lite tips i alla fall. Lycka till!
dithoricki, 2014-04-02
Tack NatalieG för din kommentar. Talade med min sambo om det (igen :P) och ungefär det du skrev om att ställa soffan närmast och "dela av rummet" med tvbänken var det han pratade om också.
Ett väldigt mysigt bord du har där måste jag säga! Och ben som liknar de som du har har jag tänkt på att skaffa till ett långt bord som vi båda kan sitta på. Förhoppningsvis så blir det bra :P
MamsellZ, 2014-04-03
Har du någon ritning på hur vardagsrummet ser ut?
sparris, 2014-04-03
Hur vore det att byta ut bulkiga datorbord och stationära datorer mot laptops?
Jag förstår om ni av olika anledningar inte kan/vill men ville lägga fram tanken. =)
NatalieG, 2014-04-03
Inga problem.
Tror rummet kommer kännas större för er :) Lycka till! Vill gärna se förändringen.
dithoricki, 2014-04-03
Ska se om jag hittar en ritning på hur det ser ut, Samoal.
De bulkiga databorden vill jag gärna byta ut men vi kan/vill inte byta datorerna mot laptops :P det skulle bli alldeles för dyrt för det vi behöver dom till, sparris. Det jag hoppas på är att hitta/bygga ett långt bord som vi båda kan sitta vid istället för två feta saker som vi har nu <.<
mormor, 2014-09-01
Skåp med dörrar och utdragbar skiva där datorerna kan stoppas in, färre småplock och enfärgade tyger kanske?
Mönster + mycket saker kan ge ett plottrigare intryck också:)
MamsellZ, 2014-09-08
Några förslag hoppas de blev någotsånär tydliga iaf :)
berlina, 2014-09-12
Hej! Stort skrivbord mot glasväggen vid ingången med 2 arbetsplatser, med all hardware, printers osv. under borden. De kan du få undan även med skrivbordsbenen från Natalie. Eftersom man ser arbetsplatsen genom glaset borde man hålla ordning, om det inte går kan ni sätta upp fönsterfolie bakom datorerna. Soffan där där tvn står nu och tvn där soffan var. Med Bestå från IKEA kan ni göra en fin tv och förvarings kombination. tex. http://www.ikea.com/de/de/catalog/products/S99021758/#/S09021814
Skaffa nya gardiner, gärna något ljust utan mönster som går från golv till tak. Låt gardinerna hänga från skenor i taket över hela fönsterväggen i stället, det sträcker rummet och låter det se större ut. Just my 2 cents