Ja, hjälp behöver vi verkligen. Vardagsummet är stort och fyrkantigt. Fönster på en utav väggarna och en dörr till uterummet. En utav väggarna har en grå tapet som ser ut som en gammal vävtapet, väldigt snygg när man ser mönstret, annars ser den ganska trist ut.
Det vi vill ha hjälp med är egentligen alltihop, förutom Tapeterna som är nya så de får sitta kvar och spottarna i taket får också sitta kvar. Kom väldigt gärna med tips och idéer, och frågor om ni undrar över något ang rummet.
stinapetersson, 2014-04-01
Fönstrena har inga gardiner än heller så det skulle jag också behöva hjälp med. Fick inte till så bra bild pga att det är så ljust ute.
Linneasporty, 2014-04-02
jag skulle byta ut ekbordet mot något "lättare" bord i vitt och några roligare stolar då matmöblerna ser så tunga ut. Soffbordet skulle jag också byta ut och byta de höga skåpen i hörnet mot en sideboard som man kan hänga tavlor över eller ställa roliga pryttlar på. Gardiner tycker jag inte behövs men jag skulle satsa på andra textilier i soffan. fler kuddar i lite olika textur och någon filt. Kasta in en udda fåtölj i någon annan färg än den på soffan så blir det mer liv.
förslag på matbord https://www.mio.se/produkt/anton/25933869
stinapetersson, 2014-04-04
Tack för tipsen! Ja matbordet var väldigt snyggt, men jag tyckte det kändes lite för vardagsaktigt, alltså ett bord man äter vid dagligen. Här i vardagsrummet brukar det bli när vi bjuder hem gäster. Vi har ett soffbord som vi ska få av en bekant när dom har hittat ett nytt till dom. Det soffbordet är runt och svart. Men jag har funderingar på att ha en vitmålad kabelrulle som soffbord istället. Jag köpte mig ett par vita öljettkappor igår :) det ser så himla tomt och tråkigt ut i fönstrena just nu. Men tack för dina tips :)!
alexalex, 2014-04-05
Jag tycker att du redan har ett väldigt fint vardagsrum, men att den behöver fyllas på lite. Skulle vara lättare att ge råd om du tog bilder på hela vardagsrummet så man ser helheten, och bilden på fönstret måste du nog ta på nytt. Matbordet är fint men skulle kunna bytas ut, och mitt råd är till ett mörkare trä. Du har så härliga färger på golvet och väggen och du borde nog fortsätta i den stilen, använd mörka och mysiga färger. Jag tror att några stora tavlor i antika guldramar skulle vara supersnyggt med den färgen du har på din tapet, dem färgerna kompletterar varandra, det gör rosa också men jag tror inte att rosa passar in med stilen. Personligen hade jag köpt en stor vit öppen brasa till väggen, antingen att du köper en som är inglasad eller att du köper en som inte används. Brasan skulle jag ha köpt för att du har så väldigt mysiga färger och att du har en vägg som man dras till väldigt mycket. Dem finns att hitta ibland ganska billigt på blocket. Vad tycks?
stinapetersson, 2014-04-07
Ja tacl det låter väldigt bra :) vi har funderat på brasa men inte riktigt planerat var den i så fall ska vara. Jag försökte ta kort på hela rummrt men det är så stort, så det är svårt att få med hela på en o samma bild tyvärr, jag får ta en bild på fönstrena ikväll när det inte är så ljust ute :). Var tänkte du att vi skulle ha brasan? På den gråa väggen? Och var tänkte du att tavlorna ska vara? Ursäkta röran!
alexalex, 2014-04-07
Va kul :) jag tänkte mot den gråa väggen, i mitten av den. Det var där jag tänkte att tavlorna skulle passa också, men det kanske inte blir så snyggt med både vitt och guld, kanske antingen eller. Tack för att du visade bilden, anledningen var att jag tänkte att man kunde få en överblick på vart allt stod, eftersom att jag inte visste var TV:n stod så tänkte jag först föreslå en TV på den gråa väggen, men nu ser jag att du har en. Jag skulle däremot fylla dem vita väggarna med något, det skulle blir ganska snyggt med gardiner som går dela vägen från tak till golv och täcker hela väggen bredvid tv:n, skapar en väldigt härlig biokänsla och skulle få bort mycket av det kala.
stinapetersson, 2014-04-07
Tusen tack för dina idéer :) Nu har jag lite mer att välja mellan
Geeky, 2014-04-08
Går det att flytta ut matbordet från den långa väggen? Och liksom centrera matgruppen mellan den vita och fönsterväggen, och kanske flytta fjäder-tavlorna till den grå väggen, "bakom" bordet. Sedan ställa vitrinskåpen där tavlorna sitter nu, eventuellt komplettera med någon skänk eller liknande emellan?
stinapetersson, 2014-04-09
Njae det blir väldigt tajt mellan bord och soffa då tyvärr. Jag har planerat om lite idag :) flytta soffan till hörnet längst in, och sen ha tv.n flygande från taket i ett slags tv.takfäste. I andra hörnet vid gråa väggen ha en ståendes kandelaber. Sen ha vardagsrumsbordet där tv.n är nu, utåt. Och lite framtida projekt blir att köpa en braskamin som hänger ner från taket i hörnet på den väggen där tv.n är nu. I soffan kommer det bli limegröna och vita kuddar och filtar. I fönstrena ska det vara likadana lampor som har fot och vita skärmar. Någon slags hylla ska jag hitta som vi kan ha förstärkare, tvspel m.m i som kommer få stå där tavlorna nu sitter. Tavlorna kommet nog få komma upp på den gråa väggen över soffan. Hur tycker ni det låter? Kanske svårt att förstå hur jag menar :p men jag har iaf kommit på lite nya idéer :)
stinapetersson, 2014-04-09
Här är en bild på fönstrena, dom är otroligt tråkiga nu. Har köpt vita öljettkappor och fönsterlampor :) men har ni bättre förslag på gardiner tar jag gärna emot dom :)