Sök
StyleRoom Logo
Logga in
  • Inspiration
        Hemma-hos-album

Hemma-hos-album

• Populära
        • Nya
        • Uppdaterade
        • Gillas just nu
        • Utforska album »
      • Gallerier

• Sminkbord
        • Barnrum
        • Köksluckor
        • Spisfläkt
        • Utforska gallerier »
        Rum
        • Trädgård
        • Lantligt
        • Badrum
        • Vardagsrum
        • Kök
        • Hall
        • Golv
        • Do-it-yourself
        • Sovrum
        • Förvaring
        • Barnrum
        • Före och efter
        Övrigt
        • Medlemmar
        • Klippböcker
        • Butiker
        • Diskutera
        • App
  • Bloggar
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Logga in/Bli medlem
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Trädgård
  • Lantligt
  • Badrum
  • Vardagsrum
  • Kök
  • Hall
  • Golv
  • Do-it-yourself
  • Sovrum
  • Förvaring
  • Barnrum
  • Före och efter

Studentlägenhet på 28 kvm

Deis

Deis SE

Publicerat för nästan 7 år sen
Följ

Hej
Jag bor i en studentlägenhet på 28 kvadratmeter och skulle behöva inredningshjälp! Min pojkvän ska nämligen flytta in i lägenheten med mig, och jag känner att min nuvarande planlösning inte är optimal. Det jag vill åstadkomma är lite mer smart förvaring. Dessutom ska vi byta ut sängen från en 120s säng till en 160s säng, och pojkvännen vill ha med sig ett skrivbord till sin dator. Eftersom han har en tv som datorskärm så tänker jag att man borde placera hans skrivbord så att man kan se på tv från sängen. Det skrivbordet som jag har idag har jag ett ljusbord på som är 120x60 cm, därför kan han inte ta det, men jag har funderat på om vi skulle kunna ha något större skrivbord som vi kan dela på kanske. Sen så har han ju med sig en hel del kläder också.

Beskrivning av min inredning idag: Hallen är rätt standard. Hatthylla direkt till höger, på väggen till vänster innan badrummet sitter en spegel och ett litet avlastningsbord står under den. Längan av garderober består av en skogarderob, en vanlig garderob, ett linneskåp och ett städskåp. Toaletten är väldigt stor för att vara en studentlägenhet. Jag är rätt nöjd med hur jag har det där idag, mycket lär nog inte ändras där men förvaringstips mottas gärna ändå. I studentrummet så står mitt skrivbord med ljusbord på direkt på höger sida. Ovanför skrivbordet sitter två vägghyllor där jag har material. Direkt bredvid skrivbordet så står ett vitrinskåp där jag har alla tallrikar och glas och som även fungerar som skafferi. I kokvrån har jag nämligen bara en låda för bestick, ett skåp för kastruller, ett kryddskåp/liiitet litet skafferi och ett skåp ovanför fläkten utöver spis, diskho och kyl/frys. Jag har alltså väldigt lite utrymme där. Köksbordet är 90x90 cm. I övre vänstra hörnet på lägenheten står en mindre bokhylla och en byrå. Sängen står i övre högra hörnet.

Tror ni det är möjligt att få plats båda två i denna lägenhet? Snälla hjälp mig med lite smart förvaring och dylikt!

Jag bifogar en simpel bild jag har gjort på planlösningen i SketchUp, jag har även en till där jag har ritat ut inredningen i mitt album. Tacksam för alla svar.

Deis

Deis, 2014-03-03

Inredningen

sparris

sparris, 2014-03-04

Oj oj, hoppas ni kommer bra överens! Har själv delat på 29 kvm en gång i tiden, det var inte för mig alls. Mådde fysiskt dåligt!

Ledsen att jag inte kan ge några konkreta tips, det är lite svårt utan foton tycker jag. Lycka till dock!

gavagai

gavagai, 2014-03-05

Vi bodde två personer i en studentlägenhet på 21 kvadrat en gång. Innan min sambo flyttade in hade jag då en 120-säng som låg ovanpå ivar-byråer från IKEA. Det skapade mycket extra förvaring, så ett tips är ju att bygga på höjden. När han flyttade in fick vi dock komprimera ihop allt ännu mer, och vi hade då en Exarby bäddsoffa från IKEA att sova i och ett mycket litet utfällbart "köksbord" (på kanske 60x80 cm i utfällt läge).

sweetlittle

sweetlittle, 2014-03-09

Ja det är ju ingen stor yta ni har att dela på! Jag ska flytta in hos min pojkvän senare och där är det en etta på ungefär 50 kvm. Men det jag tänker på är att ha platser där man får vara för sig själv och ha så mycket förvaring som möjligt. Jag skulle rekommendera BRIMNES säng från Ikea, det är en säng med massa förvaring. Även om du har möjlighet till ett skoskåp istället för att ha skor i en garderob? Mitt tips är också att bygga på höjden och utnyttja väggarnas utrymme. Men se till att båda får någon plats de trivs på.

Vi ska även sätta upp skenor i taket så att vi har möjlighet att "stänga" sovrumsdelen! Men annars har jag inte mycket att komma på just nu. Kanske måste ni sälja något och köpa ett annat, men det är något båda måste vara med på.

Till exempel så hade min pojkvän ett ENORMT skrivbord i sin förra lägenhet, men nu har vi expedit skrivbord, det gör också att vi skärmar av och delen blir mer privat. Detta var min pojkvän väldigt orolig för skulle bli dåligt. När vi fått upp hyllan tillsammans var han mer nöjd än mig!

Så se till att ni får era intressen och att ingen måste ge med sig. Kanske om det gäller något större men det tror jag löser sig :) hoppas att du fick någon hjälp och lycka till!

No user male

Logga in med...

Eller kommentera direkt...

StyleRoom App för iPhone

Hemma hos alla.

Nu som app!

Ladda ner StyleRoom från App Store Ladda ner StyleRoom från Google Play

Kontakt & Support

• Om StyleRoom.se
  • FAQ
  • Användarvillkor
  • Pressrum
  • Annonsera på StyleRoom
  • Kontakta StyleRoom

Följ StyleRoom

Hur kan vi bli bättre?

Skicka feedback
StyleRoom Tusentals hem, miljontals idéer.

Styleroom är siten där medlemmarna visar upp sina hem, samlar inspiration och diskuterar heminredning.

Copyright © StyleRoom 2007–2021

Logga in med

…eller med ditt StyleRoom-konto

Kom ihåg mig Har du glömt ditt lösenord eller användarnamn?
Stäng annons