Vi har gjort om köket, vi har gjort om sovrummet, men vardagsrummet är en katastrof, vi har flera olika stiler, ingenting passar ihop med det andra, och ja, jag vet inte?! Jag har blivit hemmablind! Funderar om jag borde flytta soffan till väggen bredvid kaminen, där vi har tv'n nu. Vad tror ni? Och finns det nånting jag kan ta bort? Lägga till? Ändra på? Som för den delens skull inte kostar skjortan.
Hjälp mig, snälla. Vad har ni för idéer som ploppar upp när ni ser vårt vardagsrum?
shoot!
Lindadjo, 2014-02-26
soffan och fondväggen
Lindadjo, 2014-02-26
kaminen
Lindadjo, 2014-02-26
och så sista bilden.
alexalex, 2014-02-27
Hej Lindajo!
Jag tror att det bästa i ditt fall skulle vara att plocka bort lite saker, ibland måste man testa ta bort nästan allt, ställa det i ett annat rum och börja om från början. Börja alltid med dem största sakerna som du vet att du kommer behålla och kolla ut ifrån dem, t.ex. soffan, sen få resten att matcha den.
Jag hoppas du inte tar illa upp när jag säger att jag tycker att du borde tapetsera om, tapeten gör mig lite stressad. Mitt andra råd skulle vara att plocka bort allt som står på dina hyllor och annat, lava lampan, lampan på byrån, gröna klockan, hörnlampan och allt krimskrams. Jag har lärt mig att det är bättre att ha få saker, men riktigt stora som verkligen drar uppmärksamhet, sen få låta dem ha sin egen plats. Soffkuddarna skulle jag byta ut till något som matchar, någon färg som passar bra till svart, eller som passar ihop med någon annan färg du väljer för rummet. Huvudstöden för soffan bör du ju sy in i svart.
Jag gillar verkligen ditt bord och din kamin, pianot också, pianot borde du föra fram lite, ge den en egen vägg och omringa den med en gammalmodig stil, kanske gammal english eller antikt, lite mysig belysning intill (kanske två fina ljusstakar) och en fin guldinramad tavla ovanför. Vad tycks?
Lindadjo, 2014-02-28
alexalex, jag tar verkligen inte illa upp, utan jag blir jätteglad för dina tips. Det låter så självklart när du skriver det! Men jag är så totalt hemmablind, så jag såg det verkligen inte själv! Skulle man kanske kunna ta in lite New england-stil till detta rum? Jag tycker den stilen är så fin, och den funkar väl med stora mörka möbler? Soffan är i brunt skinn, inser ju att den ser svart ut på bilderna, men den är brun, som mattan. Vi borde kanske valt en vit matta, men med tre små grisungar boendes i huset så är jag lite rädd för vitt. Men kuddar och filtar är ju lättare att tvätta än mattor och soffor, så det hade ju funkat.
Om jag nu vill ha New England stil. Vad borde jag välja för fondväggen? Ska jag bara måla den vit? Eller ska jag välja en bredrandig tapet? Kanske i beige/vit? Och gardiner? Ska jag ha några? Vi har verkligen jättesmå fönster, så jag vill inte täcka de. Men en hissgardin som sitter närmare taket och inte täcker så mycket av fönstret kanske funkar? Kom jättegärna med mer tips, var gärna kritiska! Jag blir jätteglad för all hjälp jag kan få!!!!
Tack så hemskt mycket alexalex
VillaVillakullen, 2014-02-28
Hej!
Jag håller med Alexalex. Bästa sättet att komma i ordning är att bära ut allt utom de stora möblerna för att skapa dig en bättre överblick. Du har en bra grund med soffan, mattan och bordet :) Kolla gärna in LaDg´s album för inspiration http://www.styleroom.se/album/27008
Kör på naturliga material och färger som läder, trä, ren-/fårskinn, stenar, korg/rotting, rost...
Tycker soffan kan stå kvar mot samma vägg - man vill se brasan när man sitter i soffan. Men flytta ut soffan en liten bit från fönstret, så den "får lite luft". Kanske ta bort blombordet, så man kan gå fram till fönstren - ger en luftigare känsla. Skulle rekomendera dig att byta ut panelgardinerna mot breda vita gardiner. Men flytta gardinstängerna högst upp mot taket och så långt ut mot kanterna du kan - så gardinerna hänger vid sidan om fönstren och släpper in mycket ljus.
Sedan märker jag att det mesta i rummet slutar på ungefär samma höjd (soffans ryggstöd, fänsterbrädor, kamminen, pianot osv.) Att följa linjer är viktigt! Men du bör få upp något högre upp, nu känns rummet nederdel så "tung" av alla saker som samsas där. Du behöver få upp något på väggarna :) En lampa som hänger ner från taket över soffordet vore också toppen! :) Putta gärna in mattan en bit under soffan också. Försök också begränsa dig till antal olika träslag/nyanser på dina möbler. Försök gömma tekninkprylar och kablar så gott det går. Och försök få in lite mysbelysning ex. ljusslingor på olika höjder i rummet.
Behöver du ha så stor vadförvaring inne? Korgen i rotting kanske räcker? Vore det inte trevligt med en läsfåtölj (gärna med ett fårskinn i) intill kamminen!?
Din byrå är vacker - men just nu ser den ut att ha svårt att bestämma sig om den ska stå i vardagsrummer eller hallen... ;)
Oj, blev många tips nu. Lycka till.
alexalex, 2014-02-28
Va kul att du gillade mina tips!
Jag tycker gott och väl att du kan ta in en new-england stil, jag har aldrig gått den vägen själv så jag kan nog inte ge så mycket råd när det kommer till den stilen, men den är jättefin. Shysst Villavillekullen att skicka dig länken, det fanns massor av fina bilder där. Om du bor i sthlm kan jag ge dig råd om vilka affärer som säljer den stilen och vart dem ligger.
Stilen funkar med dem möblerna du har, bordet är ju definitivt i den stilen. När det kommer till kuddarna och mattan så råder jag dig verkligen inte att köpa vitt, inte bara på grund av barnen, men också på grund av att du har en svart soffa vilket gör att det blir svart vitt och därmed färglöst, sen har man lätt för att fastna längs den vägen och tillslut ser det ut som ett väntrum till banken. Du skulle kunna välja nästan vilken färg som helst, mycket passar med svart.
När det kommer till väggen så tycker jag personligen att det är väldigt svårt att hitta bra tapeter i dagens läge och mycket som ser fint ut i affären ser överdrivet ut när det är uppe på väggen. Mitt tips är att måla den, brukar vara lättare än att tapetsera. Mina favoritfärger är varma mörka färger som vinröd eller mörkgrön, gult kan också bli väldigt fint om du väljer rätt nyans, ta inte det skrikiga.
Jag håller med Villavillakulla när det kommer till gardinerna, men jag tycker att du ska vänta med dem tills du har valt färg för rummet, välj dem efter du har valt väggen.
Rama gärna in din Kamin också, precis som villavillakulla sa, lägg fotöljen i närheten av kaminen, och ta bort en del saker, lägg upp en fin tavla eller något annat som drar uppmärksamhet för fram den här hörnan, jag kan inte komma på vad, men titta runt lite på styleroom och se om du hittar någon inspiration om kaminer. Tack för att du läste. Lycka till!
FrkHansson, 2014-02-28
Och jag tycker så här: det är svårt att få det stilfullt när både soffa, soffbord och matta är mörkbruna, fast inte samma mörkbruna nyans... Tyvärr tycker jag att soffbordet borde stryka på foten och jag föreslår nytt soffbord: vita Isala eller Liatorp från Ikea istället, om du vill komma närmare din idealstil. Ett vitt soffbord på din mörkbruna matta kommer att lyfta hela rummet tror jag. Tänk dig en stor ljuslykta i glas eller ett fång tulpaner på det vita bordet... Och med din bas - mörkbrunt och vitt - så kan du lägga till nästan vilken färg som helst som accent:. ljusgrönt, jeansblått, ljusblått, turkos, rosa, cerise, beige o s v. Det funkar nog jättebra att flytta över soffgruppen till motsatt vägg. Du får enklare att sätta tavlor/foton/spegel ovanför soffan om väggen är enfärgad. Dessutom ser det alltid inbjudande och trevligt ut att man ser soffan framifrån s a s, när man kliver in i rummet. Det kan säkert bli riktigt fint med din vita tv-möbel till den mönstrade tapetväggen också. Och så tycker jag absolut att du antingen ska ta bort det "rutiga" lilla bordet bredvid kaminen helt och hållet (och bort med duken!) eller så målar du det vitt (matchar ditt nya vita soffbord!) och använder som sidobord till soffan, med en fin lampa på t ex. Föreslår också ett par nya gardiner, kanske i vitt linne och med ganska mycket tyg. Det kan se väldigt stilfullt och pampigt ut om du även har en längd i mitten, alltså sammanlagt tre längder. Och en enda lång gardinstång då förstås. Hoppas du fick några tips :)
FrkHansson, 2014-02-28
Fortsätter lite...: Fåtöljen kan stå framme vid fönstret mot den gröna tapeten (förutsatt att du byter soffvägg och flyttar soffgruppen till väggen mittemot) alltså bredvid vita tv-möbeln, som nu. Kanske byrån får plats mellan soffan och kaminen? Kan se mysigt ut med en fin liten bordslampa ovanpå. Lampan som står där nu passar nog bättre ovanpå pianot, tycker jag. Så blir det lite "lattjo" där... Fixa en större spegel och häng ovanför pianot och en grön växt på golvet bredvid eller ovanpå. Slutligen skulle jag även ta ner "hörnlampan" som hänger eller står bakom soffan framme vid fönstret. Om den ska vara kvar så kan den kanske få stå bredvid kaminen, mellan ved och piano. Jaha, NU var jag färdig tror jag. Hihi...
Lindadjo, 2014-02-28
Gud så många bra tips!!! Jag blir helt till mig här, nu har jag verkligen fått en massa bra råd, och nu känner jag äntligen att jag är taggad att göra det riktigt bra här!
Jag håller faktiskt med dig FrkHansson, att det är trevlig att mötas av soffan när man går in i rummet, och likaså när man sitter i soffan, så ser man alla som kommer in, ingen som smyger fram bakom ryggen på en.
Du, det vita Isala-bordet tafsar jag alltid på när vi är på IKEA, jag tycker det bordet är såååååå fint!!! Kanske jag skulle övertala maken att vi måste byta ut vårt bord/ungarnas dans-scen, till det bordet istället.
VillaVillekullen, bra tips med gardinerna, jag ska helt klart byta ut panelerna! Det var inne när vi köpte huset, men nu är det bara... ja... du vet. Vi har en skena i taket i vårt sovrum och massa, massa, massa gardiner på hela fönsterväggen, och det är jäkligt snyggt, men samtidigt luftigt eftersom man kan blottlägga precis hela fönstret. (Jag har bilder på det i ett av mina album) Kanske vi skulle göra nånting liknande i vardagsrummet, fast då behöver det ju inte vara mörkläggningsgardiner. Fast det kräver ju förståss att möblerna runt fönstrena försvinner. Kommer säkert göra känslan i hela rummet mer behagligt!
Jättetack till er allihop! Jag tar gärna emot fler tips om det är något mer ni eller någon annan kommer på.