Jag gör en undersökning om att flytta hemifrån. Det skulle vara super om så många som möjligt kunde svara på min fråga:
Fråga till dig som har flyttat hemifrån: vad var det du inte visste när du flyttade som du gärna hade velat ha mer information om innan du flyttade ut. Var det något som var svårt eller som du fick problem med?
Fråga till dig som fortfarande bor hemma: Vad skulle du vilja veta mer om innan du flyttar hemifrån? Vad skulle få dig att känna dig säkrare? Något som verkar extra svårt?
Tacksam för svar :)!!!
Anywhere, 2008-12-10
Det känns som om man har gansta stort hum om hur det är att bo själv. Flyttade själv hemmifrån för 2 månader sen (snart 3) och allting går superbra! Det skulle väl kanske vara att det kostar mer än vad man tror, speciellt eftersom vi köpt våran lägenhet. Vad jag tror att man vill veta är mer info om vad det egentligen kostar med lån, amorteringar, hyra, mat, el räkningen, tv, bredband, telefoni (mobil och fast), hemförsäkringen, bil försäkringar, bensin mm, så man får de klart för sig. Sen måste man ju lägga till att saker kan gå sönder och att man behöver pengar till de, eller tandläkarbesök. Det är mycket att tänka på innan man flyttar.
arvid, 2008-12-10
Tyckte inte det var så knöligt att flytta. Det som var jobbigt var ju att fixa telefonnummer, försäkringar, adressändringar, köp av nya möbler osv. Det är väl det man inte vet kanske....att det kostar fruktansvärt mkt med nya möbler och allt som ska till i ett nytt hem
retrobohem, 2008-12-10
det är alltid bra att stå i bostadskö från man e 16 eller 18 e det gräns på vissa platser. det är mest pappersgrejerna man inte känner till innan som försökring, el, telefon osv. Köper man det första man gör är det såklart tusen andra svåra grejer med banken o så. men en regel är väl att det alltid tillkommer kostnader. bara som adressändring t ex.
Carolina, 2008-12-10
Jag skulle ha ställt mig i bostadskö tidigare, egentligen är det lika bra att göra det samma dag man fyller 18.
Eftersom jag inte hade stått i kö länge nog köpte jag min första lägenhet, om man gör det är det mycket att tänka på. Till exempel är det svårare att få bostadsbidrag, man får inget ränteavdrag om lånet står på någon som inte jobbar etc. Det positiva med att köpa var att jag fick hjälp hos mäklaren med försäkringar osv.
En annan sak jag ångrar är köpet av soffa. Jag valde den billigaste helnya soffa jag kunde hitta, idag hade jag hellre köpt en begagnad som ändå blivit mycket billigare än denna soffan och sen sparat tills jag haft råd att köpa en ordentlig istället. Tipset är alltså: Gör ingenting halvdant och tänk efter långsiktigt först!
lawli, 2008-12-12
Tack för alla bra tips!! Någon annan som har fler tips?
lawli, 2009-01-27
Vill ha fler svar :>!!!
_krumeluren_, 2009-01-27
Visserligen många år sen nu man flytta hemifrån och det var nog den enklaste flytt jag gjort. Tog med mig TV och soffan jag köpt inför den dagen jag skulle lämna boet. Resten blev inköpt på Ikea i små platta paket efter man fått tillgång till lägenheten. Lätt och smidigt, hahahaha
Det enda man väl inte direkt tänkte på var hur tapeter och så verkligen såg ut i ett omöblerat rum och om man inte ställde möblerna där tidigare ägarna haft sina. Så för mig blev det extra utgifter på färg och måla om lite tidigare än jag då tänkt.
mawa, 2009-02-18
Jag tycker det skulle vara bra att få koll på extra kostnader runt boendet såsom hemförsäkring, sparande m.m. Jag jobbar med barn/ungdomar och träffar många som vill flytta men som inte riktigt har koll på detta...härligt att leva i nuet men inte alltid så praktiskt ;)