Hej! Vi bor i en fyra i ett vansinnigt fult hus byggt 1990. Tyvärr inte 1890. :-) Allt är standardmått, allt är billigast möjliga lösning. Lägenheten är totalt ocharmig. Tyvärr har vi ingen möjlighet att flytta från detta estetiska missfoster, varför jag nu bestämt mig för att "gilla läget" och inreda den så mysigt det bara går. Jag har svårt att få idéer, därför behöver jag er hjälp.
Det jag är ute efter är att skapa en känsla av att lägenheten har "ngt speciellt", gärna med charm eller mysfaktor. Att skapa en exklusiv helhetskänsla är nog omöjligt i ett sådant hus, även om exklusiva detaljer nog kan höja trivseln.
Det jag själv tycker är snyggast/charmigast/mysigast egentligen är ju sekelskifteslägenheter, men att sätta allmogelister och takrosor i en lägenhet från 1990 blir ju bara patetiskt. Däremot i badrummet kan man ju rocka loss tycker jag iaf och funderar på ett "gammaldags" badrum med badkar på tassar, krusidullig guldspegel etc. Gillar shabby chic-stilen förutom änglarna och "visdomsorden". Gillar retro från 50-, 60- och 70-tal.
De tips jag tänker mig kan vara både hur man kan ha det i badrum och kök när man renoverar, men också mindre förändringar som hur man placerar möbler, vilka möbler man har, hur ska man möblera i vardagsrummet för att det ska vara mysigt men inte trångt och övermöblerat etc. Ett problem med lägenheten är att alla rum är små, så det går inte att t ex ställa soffan en bit från väggen/fönstret utan att det ser jättekonstigt ut och blir opraktiskt.
Saker jag tänkt på själv är t ex att man skulle kunna kakla hela väggen runt fönstret i köket för en industriell känsla. Man skulle kunna ha garderober på vardera sida om fönstret i sovrummet med en gardin fäst i taket som går att dra för både garderoberna och fönstret för att skapa en ombonad känsla av djupa fönsternischer. Man kan ha bokhyllor runt ett fönster för en inramande ombonad känsla. Man kan ha hyllor typ överallt.
Positiva sidor hos lägenheten är att det är fin utsikt från vardagsrumsfönstret och fönstren går långt ned nära golvet så det är bra ljusinsläpp i vardagsrummet. Hallen är hyfsat rymlig och det finns även en innerhall. Ett sovrum har fönster i hörn, d v s två fönster i vinkel mot varandra, vilket väl iofs kan anses vara iaf en minimal charmfaktor. Det finns två badrum, ett m dusch och ett m plats f badkar o tvättpelare. Ett sovrum har egen hall och ytterdörr, där kan man göra en mysig datorhörna.
Ös på med mer tips, snälla! Går det att göra ett supermysigt och snyggt hem av en lägenhet av den här typen tror ni?
Yuki, 2013-12-27
Kan du lägga upp bilder på hur det ser ut? enklare att komma med lite idéer då :)
Suburbia, 2013-12-27
Japp! Tack för att du tar dig tid! :-) Tog bilderna nu, orkade inte städa innan, ursäkta röran... :-)
Suburbia, 2013-12-27
förstod inte hur man lägger upp flera bilder på en gång, så tar en i taget.. :-)
Suburbia, 2013-12-27
Barnvagnarna kommer såklart inte stå i hallen i framtiden, men nu finns inget annat alternativ.
Suburbia, 2013-12-27
Badrum som såklart ska renoveras, men hur ska sakerna placeras och vilken stil?
Suburbia, 2013-12-27
nästa bild: kök
Suburbia, 2013-12-27
köket från andra hållet
AdiMaria, 2013-12-29
Jag förstår inte riktigt problemet? Tycker din lägenhet är riktigt snygg ju...
Visst, den är inte sekelskiftes om det nu är det som är din stil. Dock är den en väldigt snygg lägenhet med modern stil. Man kan inte göra en lägenhet till vad den inte är, tyvärr.
Köket med schackgolvet är ju grymt snyggt och har riktig potential att få till det snyggt med retrostil.
Lägenheten i stort är riktigt snygg, det är snarare valet av möbler (enligt mig) som möjligen får det att se lite mysko ut. Badrummet är det inget direkt fel på men det känns som du försökt få det romantisk och lite sekelskiftes när det egentligen inte alls har den stilen... Om jag var du så skulle jag fixa dit en front på badkaret, lägga balkonggolv på golvet för att dölja det, hitta någon häftig kakeldekor att sätta över de svarta rutorna, byta duschdraperi till något mer grafiskt, byta toalettlocket till ett helvitt i plast samt byta spegeln över handfatet till något som inte är romantiskt i stilen.
Om du däremot vill ha den romantiska stilen i badrummet måste du gå all in och då blir det väl stor renovering som gäller.
Hoppas jag inte låter för elak eller så, tycker verkligen du har en riktigt snygg lägenhet med potential.
Chris983, 2013-12-29
Några funderingar kring din lägenhet.
Badrummet kan bli riktigt fint med några enkla grejer. Jag skulle byta ut handfatet till något snyggt med skåp under. Badkaret skulle jag också göra något åt. Nackdelen med badkar med lejontassar är att det är ganska dyrt och dessutom syns fortfarande avloppsröret. Går det inte att bygga in badkaret som redan står där. Det går att göra enkelt och snyggt.
Köket skulle jag byta ut överskåpen över kyl och frys till öppna hyllor. Det känns lite mer liv och inte så opersonligt a la 1990.
Sen tror jag det skulle göra mycket om det kom upp gardiner eller saker i fönstren som matchar rummen.
Men precis som AdiMaria skriver. Din lägenhet är riktigt snygg! Så lycka till!
Yuki, 2013-12-30
Jag tyckte inte att det såg allt för farligt ut. Jag skulle dock satsa på gardiner blommor och mattor. De skulle göra allt lite mer personligt och mysigt :)