Köket har tre meter i takhöjd och mycket ljusinsläpp. Ogillar vita hem, vill ha färg! Men i skön harmoni. Inte mer än två kanske max tre färgnyanser.
Har dock några problem. Troligen blir det rostfritt på diskbänken och bänkskiva i lackad/behandlad ek på köksön. Vad passar till kaklet på väggen ovanför diskbänken då luckorna är petroleumblå och bänken är rostfri?? Golvet ska vara i mörkbrun fuskfiskben i materialet klinker (Konradssons saint barth). En vägg ska vara i tegel. Köket är på 30 kvm och luckorna är med speglar i. Vi ska följa lantköksstilen. Huset är från 1920. Och mycket gjort i jugendstil. Ett mycket speciellt hus på 550 kvm boyta. Köket är husets medelpunkt. Köksö med Ilve-spis i mitten av köket.
Hjälp mig med färg och gärna material!! Ekbänkskiva är inte optimalt alla gånger då vatten gör den ful. Hade annars velat ha det även till diskbänken. Har även funderat på gammalgula luckor med svart granitskiva på bänkarna eller svarta luckor med nån annan granitskiva. Eller vaniljvita luckor med svart granit ... Vill ha en ruffig, rustik känsla.
monicablomkvistkemi, 2013-12-10
Varför blir det aldrig nån diskussion på Styleroom. När jag skriver på ex. familjelivs sida om heminredning hänvisar alla hit men här är det aldrig nån som kommenterar ... Suck.
Viochbarnen, 2013-12-10
Hade jag fått välja och göra om mitt kök igen så hade jag valt mellan vaniljvita luckor och massiv ekbänkskiva för att få lite liv men sen skulle jag väldigt gärna vilja ha betong bänkskiva :) även granit är ju super snyggt och väldigt praktiskt kan jag tänka mig. Finns så mycket fint och snyggt men det är svårt att välja när man väl får chansen att göra de.
monicablomkvistkemi, 2013-12-11
Tack Viochbarnen! Äntligen nån som lämnar bevis för att det finns liv här. Hur fixar man en betongbänkskiva? För- och nackdelar med betong? Tyngden - för tung?
Viochbarnen, 2013-12-11
Ja lite liv finns det allt :) det finns ju ett alternativ att göra en själv men det finns nog att beställa hos många av köksbutiker.. Min bror skulle väl ta ett kök ifrån hth med betong bänkskiva.. Tung e den men vet faktiskt inte riktigt för och nackdelar men jag vet att man oljebehandlar betongen men vet inte riktigt hur ofta man måste upprepa de el om ytan snabbt blir ful och det blir märken.. Kolla med de som säljer kök så får du säkert bra svar :)