Jag flyttar in i en lägenhet om exakt en månad. Allt är renoverat utom det fruktansvärt fula badrummet. Det är ett litet och trångt utrymme och eftersom det är en hyreslägenhet kan jag inte göra så himla mycket. Därför behöver jag någon som är lite mer erfaren och har ett öga för det här med detaljer för de har verkligen inte jag.
Jag gillar svart och vitt och när det är mot det moderna hållet. Inte så superglad för shabby chic och så. Utan svart och vitt är det som gäller!
Har någon koll på hur jag kan "dölja" väggarna? På golvet kan man slänga på en matta för att slippa de. Läste någonstans att man kan både måla och sätta dekrationsplast/kontaktplast på väggarna och golvet. Någon som har erfarenhet av det och hur blev det isåfall?
Tacksam för svar! :)
Sabina90, 2013-10-17
Oj, det är så svårt det där när man inte gillar väggarna. Jag har faktiskt aldrig hört någon som satt plast på väggar, men på kakel... En kompis till mig "plastade in" ett helt badrum i svart kakeldekor, men då var det ju som sagt på kakel. Det blev iaf kanon! Däremot har jag hört folk som helt enkelt har målat plastväggen! Här är en länk till en som målat plastmattan på golvet... Och i kommentarerna kan man se att färgen efter 2 år fortfarande sitter kvar! :) http://www.styleroom.se/album/30253
elinholmqvist, 2013-10-17
Man kan måla våtrumsmattan, alltså både golv och väggar med färg. Vet många som också köpt helt vanlig tapet för att piffa till en fondvägg eller så i badrummet men då kan man inte tapetsera en vägg somm det är vatten mot, typ i duschen. Jag skulle måla golvet väldigt mörkgrått, måla eller tapetsera väggen bakomhandfatet med en tapet som tilltalar dig i grå-svart skala men inte för "mönstrigt" isf stormönstrat eller varför inte med ett grafiskt strikt mönster. Övrigt skulle jag måla kritvitt. Kolla med hyresvärden först så att det är ok.
Linska, 2013-10-17
Mitt råd är tyvärr att du inte målar! Mjukgörarna (ftalaterna) i våtrumsmattan kan göra att färgen inte torkar. Om hyresvärden inte godkänner målningen eller resultatet av den är du tvungen att återställa badrummet, vilket kommer att vara omöjligt utan byta ut våtrumsmattan. Jag tycker att det är alldeles riskabelt att chansa och ev behöva betala en massa pengar till ngt du inte på något sätt kommer att tjäna på...
FrkHansson, 2013-10-18
Du kanske får ta tag i detaljerna istället för att få väggar och golv att "smälta in" lite bättre. Hade det varit mitt badrum hade jag köpt en tvättkorg i rotting istället, satt ett par, tre mindre korgar ovanpå badrumsskåpet att ha plåttret i, varit sträng med matchning av handdukar/badhanddukar (inga utstickare!), köpt en ljus badrumsmatta som går ton i ton med något (du väljer), bytt toasitsen mot en vit och slutligen bara haft en snygg tvålpumpflaska på handfatet och inte något annat. Ju mer enhetligt du väljer, alla handdukar i samma färg, all förvaring i samma typ av rottingkorg o s v ju elegantare kommer badrummet att upplevas. Lycka till!
jjenniecarlsson, 2013-10-18
Tänkte det med, alltså att om man målar och det inte blir bra. Tråkigt att behöva ersätta hyresvärden när man inte får nått ut av det.
Tack för svaret! :)
LussieB, 2013-10-18
Om det är hyresrätt så får du nog bara ta och acceptera hur det ser ut om du inte vill bekosta allt själv och försöka få godkännande från hyresvärden. Det enda du kan göra är att fixa duschdraperi, handdukar och detaljer i dina "favoritfärger"
I och för sig kommer det nog se ännu mer trist ut i enbart svart och vitt.
AdiMaria, 2013-10-18
Eftersom att det är en hyreslägenhet som rekommenderar jag inte att du målar. Går det inte så kan det bli knepigt med tillstånd för att fixa till det (Om vi ska börja från början så tror jag även att du inte ens skulle få tillstånd till det av hyresvärden). Risken om du målar är, förutom att det kan bli gräsligt, att det tar bort fuktspärren och gör det möjligt för fukt att ta sig in bakom våttapeten vilket kan leda till ex mögel. (inte bra!) Dock finns det alternativ, om kanske inte jättesnygga.
1. Väggarna är egentligen inte så himla fula. Tror inte du stör dig så mycket på det om du piffar till det i övrigt. Golvet går att dölja med ex "balkonggolv" som ser ut som trätrall ungefär. Döljer golvet bra och ser snyggt ut. Dock kanske det inte blir jättesnyggt just vid duschen då jag är osäker på om man kan ha det i själva duschen... Fråga där du köper dem om du gör det. Btw, byt duschdrapperi till något snyggare...
2. Om du vill dölja väggarna så finns det egentligen bara ett alternativ som går att sätta upp och ta ner utan risk för att påverka fuktspärren i rummet. Du kan sätta upp duschstänger längs taket runt väggarna och hänga tyg ner till golvet. Om du vill ha det riktigt spänt och inte så det ser ut som gardiner (vilket kan vara snyggt) så skulle jag rekommendera att sätta en stång upptill och en nertill och spänna mellan dessa för att få det snyggt. Dock kan detta bli svårt om ditt rum har konstiga former, sedan kan man ju inte göra så i själva duschen. Bra är ju i så fall om duschen kan döljas bakom duschdrapperiet:)
Flli, 2013-10-25
Håller med övriga, det kan bli kostsamt om du gör något som inte räknas till "vanligt" slitage. Där tvättkorgen står nu hade jag köpt en mindre steghylla, finns på rusta o jysk för bra peng. Då behöver du inte göra hål i väggen. Ha några fina handdukar på lite Ljus, och korgar... En fint duschdraperi och matchande badrumsmatta.. Om det inte är något lysrör uppepå badrumsskåpet kan du även uttnyttja det att ställa några fina lådor på.. Lycka till!