Vi har nyligen flyttat in i ett mysigt hus och har satt igång och renoverat, vi har nu kommit till köket som av de tidigare ägarna renoverades 2001, vi gillar det! Det passar vår lantliga stil. Däremot ska vi byta golv till de golvet som är på sista bilden (lade in bild på vårt vardagsrum för att visa vilken stil huset ska ha, lite lantligt romantiskt). Eftersom vi inte ska göra om själva köksinredning vill vi heller inte byta kaklet. Men vi hatar det som det ser ut nu. Har testat sätta lite vitt kakelplast som ni ser på bilden, men vi kände att det kanske blir lite för vitt mot de benvita luckorna. Vad tycker ni? Har ni andra förslag på vad man skulle kunna göra med kaklet utan att kakla om? Sen funderar vi på vilken färg vi ska måla/tapetsera på väggarna. De är som ni ser inte så stora ytor, men nåt lär vi göra med dom. Vi har helt kört fast! Funderar även på om det kan bli snyggt att pigmentera ekbrädorna till antik ek? TIPS TACK!!!! Känns extremt oharmoniskt som det är nu!
Hugolina, 2013-10-16
Hej!
Härligt med ett kök som har sån potential, där det mesta jobbet redan är klart! Jag tror att det går att måla direkt på kakelplattorna, har bekanta som gjort det och det håller. Ett alternativ är att måttbeställa en glasskiva, måla baksidan i någon färg man gillar och klämma fast den ovanpå kaklet. Det borde även funka att limma fast en måttbeställd plåt över kaklet och foga med silikon mot bänkskivan så det inte läcker in vatten bakom, zinkplåt är ju lite lantligt till exempel eller kopparplåt kanske, kan bli hur häftigt som helst.
Ni verkar ju gilla tapeter (vardagsrumstapeten är så himla fin!), jag skulle satsa på någon småblommig tapet i köket, eller varför inte en rutig eller randig, det är också lite lantligt tycker jag =)
carina66, 2013-10-16
Hej!
Jätte kul att se ditt kök!! Jag tycker att det skulle var fint med ljusgrå färg på kaklet och bredrandig vit/grå tapet. Till bänkskiva skulle det vara fint med betongskiva. Lycka till med ditt kök!
Sabina90, 2013-10-17
Åh, förstår precus hur du tänker att det ska se ut! :) Frågan är bara om vi orkar byta bänkskivor. Men iofs kan det nog bli snyggt med antik ek också ihop med det andra du gav som tips! :) Ska överlägga med sambon! :)
Sabina90, 2013-10-17
Tack för tipsen! Jag hade också en tanke på att beställa en glasskiva och funderade då på om man inte kan sätta någon sorts mönstrad plast bakom... Typ lantligt rutigt eller något liknande. Har du någon erfarenhet av sådant, tror du det kan blir snyggt? Då ska vi ju ha en mer neutral tapet, eller måla på den gamla tapeten i såfall... Eller om man väljer att ha neutralt bakom glaset och sedan blommiga eller som Carina ovan tipsade om, bredrandig. Har du någon aning om vad en glasskiva kan kosta om man beställer?
VillaVillakullen, 2013-10-17
Jag tror köket kommer att bli jätte fint, bara med små ändringar. Tycker precis som du att den vita kakeldekoren blir lite väl vit och steril i köket.
Om ni ska behålla enfärgade väggar skulle jag föreslå mönstrad kakeldekor, kanske marrakech!?
Ligger vardagsrummet i anslutning till köket. Isf. är det ju en fördel om de passar ihop färgmässigt. Kanske en rutig (rosa?) kökstapet. Om ni väljer en mönstrad tapet kan ni gärna måla kaklet enfärgat i en nyans ni plockar från tapeten.
Ser fram emot efter-bilder.
Lycka till!
Sabina90, 2013-10-17
Tack så mycket för tipsen! Jag har också funderat på marrakech faktiskt, men i sådana fall bakom glasskiva :) Åh det vore ju lite häftigt att ha en färg ur tapeten på kaklet.. Men kan det verkligen bli bra att måla på kakel? :/
Ja vardagsrummet ligger i anslutning till köket, vi har precis rivit en vägg och satt upp bjälkar där.. Och jag funderade på att måla bänkskivorna i samma oljefärg som bjälkarna. Bjälkarna är typ 200 år gamla och mörkbruna. guud vad kul med så mycket idéer. :)
VillaVillakullen, 2013-11-22
Sent svar...
Ja, måla på kakel går bra. Fråga i färgaffären om råd :) Jag skulle isf. tipsa om att måla med skumgummiroller ist. för pensel för att unvika penseldrag i färgen.