Hjälp oss - hur möblerar men ett sånt här rum?
Howardsoffan är snygg men ack, inte alls skön och dessutom med sittdynor som glider framåt. Så på sikt ska den ut. Och då har vi chansen att tänka om med möbleringen.....så titta och begrunda och kläm fram idéer på sofflösning där man sitter bekvämt (inte för mjukt) men där en ledbruten man också kan lägga sig på rygg en stund. Vi är tre i familjen och alla vill sitta bekvämt.
Vi är mycket i detta rum och funktion och bekvämlighet är viktigast. Och att mitt öga inte irriteras av fula linjer ;-) Vill ju såklart att det ska se snyggt och harmoniskt ut
Thegreenhouse, 2013-10-04
Först måste jag säga att det var ett riktigt mysigt rum som det är :)
Annars så tycker ju jag att bild 3 har en lyckad plasering ..faktist ! Men du kan ju köpa en liten nätt två sitts soffa att sätta i burspråket, då får många rumpor plats.
FruZeta, 2013-10-04
Tack, ja rummet är riktigt härligt. Där trivs vi bra.
Hm, ja, funderar på att flytta tillbaka så. På sikt undrar jag dock hurdan soffa eller soffor vi ska ha istället...är ju så less på denna med sina glidande dynor (trots gummimatta under).
Funderat på soffa med divan eller en svängd riktigt stor soffa men då blir det svårt att få plats med fåtöljj...och där sitter åtminstone jag skönast :-) Svårt det här...
Thegreenhouse, 2013-10-04
Jag funderade på om du skulle haft en hörnsoffa . Många är byggbara efter dina önskemål och mått. En divasoffa känns kanske lite stor i rummet. Och din fåtölj kan du väll ha i burspråket, för nog ser du väll TV:n då?
FruZeta, 2013-10-04
Oh ja. Visst ser man tv från burspråket. Hörnsoffa kanske ja...är själv inte så förtjust i divanmodellen. Ska nog kika på såna där byggbara. Tack för ideer :-)
FrkHansson, 2013-10-07
Jättesnyggt rum! Detta vill jag ändå föreslå: tuffa till sittgruppen med spetsduk lite. Som jag ser det så blir det aningen för romantiskt och spretigt och förstör elegansen lite i det annars så sobert inredda rummet. Kanske måla bordet svart, eller mörkt grafitgrått? En lite stadigare, stoppad modell på stol blir lite mer "vardagsrum". T ex stolarna "Melrose" eller "Isabel" från Mio.
FruZeta, 2013-10-07
Mmm, goa ideér. Har inte ens tänkt på att stolarna skulle kunna bytas ut men absolut - där skulle vi kunna ha mycket bekvämare och snyggare mer spännande stolar.
Spetsduk på soffan? Förstod inte riktigt,....men det kanske är för att det är måndag? ;-) Hur menar du, ett tyg som läggs över bara eller? Hjälp mig gärna förstå, blev ju nyfiken :-)
FrkHansson, 2013-10-07
Hahaha, kul med lite syftningsfel då doch då...! Nä, med sittgrupp menade jag bara lilla bordet och stolarna i burspråket. Alltså ta bort duken och måla om bordet. Eller i alla fall ta bort eller byt duken mot något lite "mustigare tyg.
FruZeta, 2013-10-07
Hahah...jag som såg framför mig en spetsduk över soffan...och hur maken skulle beklaga sig över att få bassning för att han inte rätar till den efter att ha suttit där och skrynklat ihop den :-))
Hihi, den lever jag gott på. Duken på bordet är lite helig. Och inte så lite heller, den har min mor virkat av tunt tunt garn....så fin och så mycket arbete bakom. Och minns än hur hon suckade lite stolt när hon satt med den där virkningen i famnen och höll räkningen på 5500 maskor per varv.... Så den duken är speciell. <3 Men stolarna däremot....de kan allt bytas ut mot något mer passande.
FrkHansson, 2013-10-07
Hehehe, har samma problem. Fast med tonåringar som skrynklar till pläden i soffan... fast det ÄR ju faktiskt det den är till för, men ändå......:]
Åååh, jag förstår att duken har en särskild plats i ditt hjärta. Ett fantastiskt arbete! Kan den inte vara i sovrummet då? Hälsn Envishuvet