Vi ska få lagt nya plattor på vår framsida av huset och nu börjar jag vela om vi verkligen valde rätt storlek på plattorna på den smala gången som löper mellan huset och rabatten?! Den är bara ca 110 cm bred och vi valde plattor som är 42x42 och det blir då två hela plattor och längs med huset blir det en halv platta. De ska inte läggas omlott utan så raka linjer som möjligt. Trappa, gång och kantsten kommer vara i samma typ av betongsten då ytan är så liten blir det lätt lite rörigt annars... Men vad tycker ni? Ska vi köra på de större plattorna och låta det bli två och en halv platta eller ska vi gå ner och köra halvplattor hela vägen? Det blir då 5 halplattor på bredden som är 21 cm breda och 42 cm långa. Det blir kanske mer enhetligt men samtidigt många fler fogar! Det blir i alla fall betongplattor utan fas i färgen Antracit. Blir minimala fogar och de fylls med någon typ av hårdfog. Kanske lika bra jag ger upp min önskan om större plattor? Eller? Åh vad svårt det är att bestämma sig!
inhouse, 2013-09-24
Hej, skulle du kunna skicka en bild som visar alla plattor/huset?
nikki1973, 2013-09-24
Ska lägga in några bilder!
inhouse, 2013-09-25
Hej,
Tänkte att du kanske ska lägga om plattorna om du har tillräckligt många att de ligger lika hela vägen utom vid det första steget så att säga. Där ligger de kvar som de gör idag och markerar att här börjar stenbeläggningen. En sån markering skulle du kunna bygga som första kant på trappan och sedan ta de stora stenarna kanske 6 st som de inre stenarna. Ska se om jag kan bifoga en liten skiss... lite svårt att förklara men återkommer!
inhouse, 2013-09-25
Hej,
har provat att lägga in min skiss som ett album under "inhouse" men får inte dit det som scannad pdf.fil. ska fota och prova om det går bättre. Håll koll där...