Detta är vårt kök. När vi köpte huset som vi flyttade in i vid påsk var vår intuntion att vi skulle sprutmåla luckorna själva.
Efter att ha bott här ett tag tänkte vi att vi gör det enkelt för oss, vi lämnar in luckorna på sprutmåleri. Jag ringde runt för att få priser, men får svaret av de flesta att de inte vill sprutmåla dessa luckorna med utanpåliggande lister för att trä rör på sig och det är stor risk att färgen spricker...
Nu funderar vi på hur vi ska göra; måla dem själva i alla fall eller byta till nya luckor.
Några tips? Har ni målat denna typ av luckor, håller det för er? Har ni ett album här eller en blogg där bilder finns?
Soothing, 2013-07-17
Jag hade bytt luckor för att slippa risken att färgen spricker - vilket är väldigt vanligt..
nummer60, 2013-07-17
Ja det lutar nog åt det just nu.
Vad fint ert kök blev, verkligen skillnad!
Soothing, 2013-07-17
Tack så mycket!
evask, 2013-07-18
Första gången lackerade vi våra hos en billackerare höll bra, andra gången lämnade vi till ett företag som lackerar köksluckor höll inte ens ett år. Sen bytte vi köksluckor med uppsättning och minus rota drag betalade vi 25000
anawin, 2013-07-27
Vi målade om köksluckor i vårt förra hus. Vi gjorde en lightrenovering av köket och valde att måla om köksluckorna i trä från 80-talet. Våra lister såg inte riktigt ut så där, men lite åt det hållet.
Det här är 15 år sen, så jag minns inte riktigt. Jag tror att vi slipade först, grundmålade 2 ggr och sen 2 gånger med den vanliga färgen. Jag undrar om vi inte lackade utanpå. Färgen kommer spricka lite och på de skåp man använde mycket så nöts färgen bort.
Förutom att vi målade köksluckor, så bytte vi kakel och köksbänk. Köpte billigt på Ikea och nåt rätt billigt kakel.
6-7 år senare gjorde vi en totalrenovering av köket; tog ner en vägg, köpte helt nytt kök med stommar och luckor, nya vitvaror, kakel, bänkskivor och golv.
Har ni råd skulle jag föreslå att ni byter ut hela köket (inkl skåpsstommar) till nåt Ikeakök. Det är bra pris och väldigt funktionellt!
Gamla skåp är tyvärr inte särskilt praktiska med dagens mått mätt.
Men som sagt känner ni att ni inte har råd eller har lust att göra en ordentlig renovering nu, så måla om luckorna. Det tar sin tid, men blir ju betydligt ljusare! Nästa alternativ är att byta luckorna, om ni hittar några i samma mått. Dyraste, men bästa alternativet - byt ut både stommar och luckor!
nummer60, 2013-07-29
Vi har precis bestämt oss för att byta ut luckorna och göra en ny lösning på den sidan där vitrinskåpet är idag. Det blir först ett högskåp närmast kylen, sen bara nederskåp med en bredare bänkskiva på... Hoppas det blir bra!