Jag vill gärna ha gardiner i dessa stora fönster, men jag har ingen aning om vad som skulle bli fint. Behöver tips och idéer!
Vilken färg på gardinerna skulle passa bäst? Vardagsrummet har vita väggar, vita möbler och mörkgrå soffa och matsalsstolar.
Vad för typ av gardiner ska man ha och hur ska dom sitta? På skena i taket eller gardinstång precis ovanför fönstren?
Vill inte ha lamellgardiner och vill inte täcka för mycket av fönstren då dom ger ett härligt ljusinsläpp.
Dirip, 2013-07-04
Hej!
Hade det varit jag har jag använt mig av dubbla gardinstänger, men jag hade inte satt de precis ovanför fönsterna då det minskar dem. Utan satt de spå högt upp det går.
Jag hade använt mig av tungt tyg. Bak hade jag valt vita gardiner som hänger rak-långt ner, och på den främre hade jag hängt mörkgråa gardiner. Och dem hade jag tack vare något vitt snöre knytigt runt rätt så löst i mitten.
Men det är vad jag hade gjort.
Lycka till!! :)
Margretelund, 2013-07-04
Åh, vad snyggt! Riktigt fint!
Vad jag förstår har ni inga färger alls? Det gör ju så ni har möjlighet att nu passa på att nyttja det, bör ni väljer gardiner!
Jag skulle satt gardiner i skena i taket. Det är alltid snyggare!
Och så skulle jag ha gardinerna vid sidorna, så de bara täcker några centimeter av fönstren. Allt för att bibehålla det fina ljusinsläpp ni har.
Er favoritfärg på gardinerna. Och så kuddar till soffan i samma färg, eller tex tablettunderläggen på köksbordet i samma färg. Så allt är grått och vitt, utom just denna färg, som ni har på gardinerna och några detaljer till.
Margretelund, 2013-07-04
*när ni väljer gardiner, ska det stå.
FrkHansson, 2013-07-05
Jag skulle nog ha passat på att få hänga upp generöst långa, maffiga linnegardiner i riktigt "rå" linnefärg. Antingen i rent oblekt naturbeige eller naturbeige med dragning åt grått (kan ju skilja lite på kulören i olika linnekvaliteter, tror att de grövre oftast drar lite mer åt grått). Detta hade jag valt för att mjuka upp det svart/grå och ge rummet charm och dessutom blir det harmoniskt till utemöblemanget.
FrkHansson, 2013-07-05
Om du gillar att blanda lite så tror jag att det skulle bli jättefint att t ex sätta en stor skål i trä i mitten på matbordet och ljuslyktor i förslagsvis koppar på soffbordet och en vacker stor korg (från Granit kanske?) på golvet någonstans. Det skulle binda ihop det och gör det modernt och samtidigt lite mysigt...
VillaVillakullen, 2013-07-05
Vilka härliga fönster!
Jag tycker dubbla skenor i taket vore fint. En tunn skir vit gardin på skenan närmast fönstret och färgad textil på den yttre. Kanske i den turkosa nyansen ni ser ut att ha på krukorna på uteplatsen? Låt skenorna gå ända in i hörnet till vänster och någon dm till höger om altandörren. På så vis kan ni ha mycket textil men ändå släppa in miximalt med ljus. Jag tycker det att snyggt att ha dubbla gardiner även på bredden. Alltså 2 längder till vänster om fönstet och 2 till höger, så varje gardin blir nästan 3 meter breda. Då går det ju att dra iför helt också om man vill. Googla: Hotell gardin.
AniaraDesign, 2013-07-13
Hej! Jag håller med VillaVillakullen. Dubbla skenor i taket. Skir tyg från taket till golv och ev. yttre gardin i färg - mönster. Snåla inte med tyg. Om du vill ha dubbel gardin (bra att ha på vinter med så stora fönster för att spara värme). välj en favorit färg- enfärgade eller mönstrade. Kuddar i soffa i blandade färger och mönster. Det brukar blir för steril (opersonligt) bara grå/vitt i hela rummet. Lycka till!
singthesorrow, 2013-07-16
Precis så som VillaVillakullen skriver hade jag gjort :) Jättebra tips att dessutom ta in färgen på krukorna på uteplatsen så att det också knyts ihop :) MYCKET tyg är verkligen snyggt, små panellängder t.ex. hade sett jättefjuttigt och konstigt ut.
singthesorrow, 2013-07-16
Förresten hade en matta under matbordet också gjort det mer ombonat i rummet :)
idisen, 2013-10-11
Sååå snyggt. Jag hade bara satt lamellgardiner!! Fundera på att sätta in sådana fönster i vårt vardagsrum med. Vårt ser nästan lika dans ut!!! Du ha inte fler bilder på ert hem? //ida