Få se om det finns några kreativa här inne som kan ge mig tips på uppgradering av fasaden. Det vill säga en mer modern ingång önskas utan att behöva bygga om den delen. T ex använda delar av fasaden med cederträ eller sibirisk lärk som en effekt. Hjälp mig!!
Nattviolen, 2013-07-05
Jag vet inte riktigt om du menar att huset är ommålat i en annan kulör eller om det har den färgen som är på bilden? Vart är huset emaljvitt?
För att få en mer modern entré så skulle jag välja att ta bort pelarna och staketet och även bygga en ny trappa i samma trä som du ska använda som effekt. T.ex cederträ.
Trappan skulle jag låta vara lika bred som entréöppningen med tre steg istället för 4 som idag, dessutom bara trappsteg framåt för att slippa "pyramideffekten" som trappan har idag.
Eventuellt trappräcke i aluminium t.ex.
Liggande panel i cederträ där det idag är vitt. Byte av ytterdörr till en mordernare som passar bättre till stilen. Typ denna: http://a3.mndcdn.com/image/upload/t_article_v2/g5iahif9un6ndurxo2daoq.jpg
Fasadbelysning med up/down-light för jysst effekt som även kan sitta på uthuset/garaget som är intill!
Mattias_jo1, 2013-07-06
Hej,
Huset finns i ett annat album. Skall lägga in en bild här också.
Med 3 steg tror jag att det är en risk att stegen blir för höga. Det är en gång mellan garage och hus så kan bli konstigt om man gör ett trappräcke. Insidan skall jag köra liggande ceder eller sibirisk lärk. Ytterdörr skall uppgraderas. Hur ser ni på fasad biten. Fortfarande ett uppsågat hål, kanske man inte kan komma undan med på nåt bra sätt. Tack för tipsen, mer tips önskas.
Mattias_jo1, 2013-07-06
När det gäller fasaden, är det bytt på alla sidor och ommålat förutom just denna sida.
anawin, 2013-07-10
Huset ska bli olivgrönt och sen vill ni göra nån snyggare entré?
Jag säger som Nattivolen - ta bort staketet. Det kommer göra ett modernare, öppet och mer välkomnande intryck.
Vi tog bort panel och snickarglädje på sommarstugan nyligen. (Du kan kolla mitt album från fulfuru till vitt).
Absolut snyggast hade ju varit om entrén inte låg inne i "hålet", men nu gör den ju det, så det är ju bara att göra det bästa av det! Om ni inte vill göra en ombyggnad och flytta ut allt och sedan ha en enklare entré?
Jag håller med om att trappan kunde varit snyggare om den inte var i pyramidform, men den måste ju vara praktisk också. Om ni tar bort räcket, kanske ni kan göra en bred trappa som går rakt fram eller det funkade kanske inte med garaget?
Lite svårt att avgöra om kombinationen olivgrön och trä blir snyggt, men det har ni nog koll på!
Ha, ha! Nu insåg jag att jag nog inte kom med några bra råd alls...=)
Mattias_jo1, 2013-07-10
Hej, huset är idag en bruten vit som heter "emalj" endaste knutarna är i en olivgrön färg och dessa kan jag enkelt ändra färg på som skulle kunna passa en mordenare entré. Hålet är det inte så mkt vi kan göra nåt åt. Trappen möjligtvis dock bör vi ha möjlighet att gå ner mot garage sidan iaf direk då det är en gång till bak baksidan där. Som sagt har mer bilder i mina övriga album. Lägger även on här bär jag är hemma
Nattviolen, 2013-07-12
Njaa...jag håller nog fast vid att göra om trappan ändå. Idag är ju det översta fjärde steget i samma plan som huset så det borde räcka med 3 steg. Finns ingen anledning att fortsätta ut med golvet på det översta steget om man tar bort staketet däruppe så kommer det kännas luftigt och rymligt.
Med 3 steg skulle trappan inte komma så långt ut heller och det skulle inte störa passagen mellan garage och hus. Förstår inte riktigt varför man måste kunna gå uppför trappan därifrån, idag står ju dessutom soptunnorna där och de skulle ju kunna ha en naturlig plats mot trappsidan då.
anawin, 2013-07-12
Den här då? Den tyckte jag var fin!
http://www.byggahus.se/forum/arkitekter-arkitektritat-extern-design/216428-hjalp-mig-med-modernisera-min-fasad-ingang-sidan.html#post1775801
Mattias_jo1, 2013-07-12
Den var grym...gillar det skarpt. Tänk vad visualisering kan få en på de rätta tankarna.
Mattias_jo1, 2013-07-12
just det tänkte inte så långt. Men har en ny variant, se byggahus tråden ovan som jag gillade.