Har nyss köpt en trea till mig och mina två barn (killar 5 & 7 år). Alla golv behöver bytas. I vardagsrum och sovrum har jag tänkt parkett. Kök och hall behöver något tåligare. Funderar på rutigt plastgolv, men ses det som ett billigt skitalternativ och gör lägenheten svårsåld så småningom? Vad ska jag välja? Vad är snyggt och populärt? Tips och råd tas tacksamt emot!!
Nylantis, 2013-06-18
Jag tycker det är snyggast med samma golv överallt. Vad du väljer är en fråga om pengar och smak, men laminat är relativt lättskött. Mer lättskött än en plastmatta finns väl inte men känns inte som en bra investering. Lycka till:))
iidah, 2013-06-19
Jag rekommenderar inte laminat i köket, har det själv och när man exempelvis diskar och stänker vatten på golvet så blir det fläckar som inte riktigt går bort plus att det inte är särskilt hållbart med tanke på barn och eventuella djur. Idag finns det ursnygga plastmattor som ser ut som t.ex. trägolv, satsa på det istället! Lycka till :)
Ektopp, 2013-06-23
Jag rekommenderar klinker i hallen. Det är inte farligt dyrt och extremt slitstarkt. Man behöver inte vara fackman för att lägga det, det finns massor med instruktionsfilmer och guider på nätet. I köket rekommenderar jag linoleum eller vinyl (plastmatta).
Laminat tycker jag är slamrigt och hårt. Då har jag förvisso bara erfarenhet av billigt laminat, har hört att kvalitetslaminat är en helt annan sak. Men om du tänker lägga parkett i övriga rum blir det konstigt med laminat i köket/hallen tycker jag, det blir för många olika sorters golv.
AniaraDesign, 2013-07-14
Jag har haft samma dåliga erfarenhet som iidah med laminat i köket. Till slut var tvungen att lägga plastmatta (vinylmatta) på. Jag vald mörkgrå, mjuk och fint blev det. Det finns så mycket fördommar mot plastgolv. Det finns bra och dålig kvalitet. Det har kommit mycket nytt den sista tid när det gäller kvalitet och mönster. Kolla utbud på nätet: Golvprofil, Ruugs, Tarkett, Forbo, Pergo mm. Du kan få den hemlevererat. Linoleum är också ett fantastiskt material. Nu finns också i plattor som du kan lägga på själv. Med tanken på försäljnings värd på lägenhet undvik kopior av trä eller sten, det kan lätt bli omodernt. Använd gärna samma mönster i kök och hallen så att inte blir för rörig. Det blir fint med parkett i de andra rum. Lycka till!
singthesorrow, 2013-07-16
Jag säger som "Nylantis" nedan, likadant golv i hela lägenheten är snyggast!
Vill du inte det dock hade jag åtminstone haft samma i kök + matplats och hall, då hade jag lagt klinker, ett grått, inte för mörkt. Och sedan haft ekparkett i vardagsrum och sovrum.