Vi har gått och blivit husägare och har tänkt att fokusera på att göra en budgetrenovering av köket ganska så omgående. Vi vill ha alla tips och idéer på budgetalternativ vad gäller hela köket, så som golv, kakel, luckor, färg, tak, allt! Vi vill ha det väldigt enkelt, snyggt och modernt. Jag skulle gärna vilja ha ner alla överskåp o sätta dit någon snygg kåpa som fläk istället. Skulle det fungera?
Så snälla ni som sitter inne på superba idéer, dela med er! :)
sundaancekid, 2013-05-30
måla den svarta sockeln längst golvet vit, sätt på svart kakeldekor över de röra kaklet, byt till svarta smideshantag och sen piffa upp med lite färgglada burkar, växer eller så ovanför skåpen! :)
FrkHansson, 2013-05-31
Bra tips nedan av sundaancekid tycker jag. Förutom dessa kan man ju måla stolarna vita och byta gardintyg, t ex till ett Marimekkotyg om du gillar dem? Om du har öppen förvaring får du vara beredd att ständigt damma/torka av/diska det du har på hyllorna. dessutom vill du antagligen att allt som förvaras på hyllorna ska passa ihop fint och då måste du ju förvara det övriga någonstans.... just saying.
Missi, 2013-06-01
Måla om inne i köket och köp nya handtag till skåpen är något som kan göra stor skillnad i ett kök som inte kostar massor.
Köp kakeldekor och sätt över de nuvarande kaklet det är inte dyrt och lätt att hantera. Gardiner,lite grönt och andra saker som får er att känna er som hemma.
MamsellZ, 2013-06-02
Byte av handtag, kakeldekor och snygga saker ovanpå skåpen är mitt tips. Om du kan byta fläktskåpet mot en snygg kåpa vet jag inte, antagligen kan du, men det beror på vad det är för typ av fläkt som sitter där. Öppen förvaring är snyggt, men man måste gilla att städa, massor! Tips för enklare städning ovanpå skåpen (som kan bli asäckliga ovanpå): Lägg gladpack på den nystädade ytan, bara att rulla av och rulla på nytt när det blir skitigt.
Lite ny färg på väggarna, någon lampa i fönstret och gärna en liten soffa under tv:n eller en skänk el liknande.
VillaVillakullen, 2013-06-05
Jag håller med dem nedan när det gäller måla sockeln, byta handtag och fixa kaklet. Men sedan tycker jag Knaada här på Styleroom har ett bra alternativ på vitrinluckor. Kanske går att ha ovanpå de befintliga skåpen för att slippa damm?
http://www.styleroom.se/album/28416
filiphina, 2013-06-08
Bra saker sagda redan. Golvet går bra att måla , det finns bra, billiga galvfärger på bl.a. Rusta. Annars kan oxå ett laminatgolv läggas on, jag köpte ett grått golv från Ikea när jag budgetrenoverade mitt kök. För att få ett mer personligt inslag kan man köpa väggord, dekorer av olika slag som är lätta att sätta upp på väggar eller köksdörrar. :-))
Ektopp, 2013-06-12
Jag avråder starkt från att riva överskåpen! Bo in er först och känn efter vad ni har för behov i köket och hur ni vill att det ska vara, innan ni gör några större ingrepp. Vi gör vårt kök nu, ett år efter inflytt, och det har varit bra att vänta för det har varit en process att fundera ut hur vi vill ha det. Jag personligen skulle inte vilja vara utan överskåp, behöver det förvaringsutrymmet (öppna hyllor är kanske snyggt på bild men blir himla skitigt).
Tre enkla steg för att ge ert kök ett ansiktslyft så länge:
1. Byt handtag på lådor och skåp.
2. Måla kaklet vitt (eller annan färg)
3. Lägg ett billigt laminatgolv över nuvarande golvet
Vad ni bör göra hänger också ihop med vad ni gör i övriga huset, samt vad ni har för stil. Om ni lägger laminat i köket är det snyggast om angränsande rum också har samma golv.
ha.a, 2013-06-28
Det kanske bara är jag men jag tycker att kaklet är lite charmigt! Jag hade nog gjort som alla tidigare sagt, försökt fixa iordning resten av rummet, få ett helhetsintryck och sedan använt mig av kaklet för att få lite liv i rummet
ha.a, 2013-06-28
Typ låtsas att man älskar det och lyfta fram det istället. Sätta upp spottar eller riktbara lampor som lyser upp det!
GlasUggla, 2013-09-03
Jag håller nog faktiskt med ha.a om kaklet, det är lite charmig. Det enda jag ser när jag tittar på bilder är dock köksstolarna, och håller med andra tidigare talare om att de borde bli vita. Jag tycker också som någon annan sa marint. Vitt har ni, rött finns med så det är bara att tillsätta blått. Golvet går att gömma lite grann om man inte vill lägga nytt med bara mattor, jag tänker en lång från altandörren fram till kanten av köksbänken och en till därifrån mot andra dörren. Så att mattorna leder vägen i rummet i rummet. Då tänker man inte så mycket på resterande av golvet, köksbordet är rätt stort dessutom. Ljus o fint rum annars :)