Långsmal hall. köket till höger när man kommer in klädkammaren rakt fram och efter köket och garderoben så finns badrummet. Direkt till vänster om ytterdörren är vardagsrummet. Hur skall jag möblera i hallen?? Tips någon? Gammal byrå med guldspegel ovanför samt ett gammalt klädskåp, skulle vilja fräscha upp garderoben så den går i samma stil som resten av möblerna i hallen. Behöver hjälp med iddeer för en billig penning. Skall måla om och tapetsera i hallen och vardagsrummet.
Chris983, 2013-08-04
Golvet ser ut att vara ett riktigt fint parkettgolv? Du verkar gilla gammal stil så därför föreslår jag:
Skulle det vara min hall så skulle jag leta efter riktigt gamla fina innedörrar med speglar på typ blocket. För att även ha en gammal still på de också. Dörrhandtagen är också viktiga.
Finns det någon dörr till garderoben? Det går kanske att pimpa upp den med finna beslag och kanske göra en stor öppning i dörren och sätta spetstyg i hålet istället.
Eftersom du har ganska mörka möbler i hallen och hallar gärna tenderar att upplevas mörka så skulle jag fortsätta ha ljusa väggar. Kanske går det att måla på väggarna om de är sunkiga. Kanske byta foder och lister i rummet också för att få det att se ut som gammalt.
miapian65, 2013-08-04
Hej och tack för tipsen. Är på gång i köket sedan skall hallen målas. Dörren till garderoben har jag tagit bort blev luftigare utan dörr. Har bytt plats på gardeob och linneskåp. Ljusa väggar med någon "färgglad" tapet längat ner vid klk/toa. Eller är det bättre med enhetligt ljust utan fondvägg ? Tack på förhand :)
Chris983, 2013-08-05
Eftersom du har så fina möbler och spegel så trycker jag de skulle komma mer till sin rätt om du väljer så diskreta väggar som möjligt. Var ekonomin dessutom begränsad så röstar jag på att bara måla väggarna med så ljus färg som möjligt, t ex gräddvitt.
Fondvägg tror jag inte på. Vill du ändå göra någon vägg lite extra speciell så skulle jag föreslå en pärlspontspanel, antingen från golv till tak eller en bröstpanel. Då framhäver du en gammal stil som du verkar vilja ha. Jag skulle välja antikvit listfärg till detta.
Eftersom garderoben var lös skulle jag slänga ut den och antingen välja en helt öppen lösning av typ hatthylla eller tamburmajor alternativt något blocketfynd av antik garderob.
miapian65, 2013-08-15
Tack för tipsen :) garderoben åker nog ut elr också kanske jag gör om den i samma stil som klädskåpet.. många funderingar :)