Ska flytta till ny lägenhet där vi får måla om och fixa hur vi vill. Dock hyresrätt så slå ut väggar och dyl är inte så poppis. Nu behöver jag tips på hur jag ska göra med vardagsrummet. Vi vill ha ljusa väggar och gärna lite romantiskt, lantligt, shabby chic inspirerat. Bilderna är inte jätteroliga men det vi lyckades fota under visningen. Inga av möblerna är alltså våra.
Det som idag finns som möbler i vardagsrummet i lägenheten vi flyttar ifrån och som ska användas i detta är:
2 st svarta skinnsoffor ( 2sits o 3sits)
1 svart rektangulärt soffbord med gömda lådor på sidorna (ska eventuellt målas vitt)
1 vit tvmöbel som egentligen är 1 byrå med lådor och 1 byrå med skåppsluckor (shabby inspirerat)
Sen tänker vi leta nya möbler som vill flytta in hos oss
Angielica, 2013-05-08
Hej!
Väggen med altandörren kallar jag för vägg 1 (v.1), sedan går jag motsols så att väggen som har ett fönster blir nr 2 (v.2). Väggen mittemot de stora fönstrarna (v.3) osv.
Så här skulle jag göra om måtten tillåter:
2 sits-soffan på v.2, med 3 sitsen på v.3, så att de bildar ett hörn mellan v.2 och v.3 då får du plats med en golvlampa i hörnet mellan sofforna. Sofforna skulle jag styla med några olika vita/mjuka/fluffiga shabby chic kuddar och ett vitt fårskinn "Ludde" från IKEA.
Jag skulle måla väggarna och bordet vitt och ha en ljus matta. Runt alla fönster skulle jag ha vita gardiner tillsammans med fina krukor och en lykta/ljus eller liknande. På v.2, efter fönstret, ett kollage med shabby chic ramar (svarta, grå och vita). På v.1. skulle jag ha byråerna ända in i hörnet och under fönstrarna med TV intill hörnet rakt mot sofforna. En lampa i hörnet vänster om TVn, om det får plats utan att blockera fönstret, och växter på andra sidan TVn/under fönstret. Kanske en stor lykta eller växter på golvet bredvid byrån för att göra övergången mellan altandörren och byrån mjukare och dölja elementet.
På vägg 4 får du plats med vad du vill: en byrå, skrivbord, tavlor, bokhyllor eller en fåtölj i hörnet kanske. För att förtydliga shabby chic/lantliga stilen kan du ha en fin shabby byrå, väggspegel, prydnader och bordslampa på den lilla väggen man ser på sista bilden. Skulle nog vara fint att piffa upp med en accent-färg och olika roliga prydnader.
Hoppas att du har lyckats förstå mina förklaringar och lycka till!
Skulle vara kul med en uppdatering när du är klar med ditt vardagsrum! :-)
Familjenshorna, 2013-05-09
Hej!
Och tack snälla för så utförligt svar :)
Finns mycket jag kommer ta med mig från dina tips, inte minst tvlösningen om det vill fungera.
Tycker det är jättesvårt att placera en tv i ett rum med fönster från två håll.
En uppdatering kommer absolut men den kommer dröja då vi flyttar in först 1:a juli.
Återigen stort tack!
Trisen, 2013-05-11
Har försökt skriva men det försvinner bara... Sista försöket :P Jag skulle byta ut den mindre soffan mot två små fotöljer. Tror det skulle bli luftigare och mycket mer lättmöblerat. Sedan vill jag varna för att måla bordet vitt direkt. Vi har både en mörk och en ljus soffhörna hemma och provade sätta ett vitt soffbord bredvid vår mörka soffa. Funkade inte alls! Det riktigt stack i ögonen, blev inte alls harmoniskt och i balans som jag hade tänkt. Så mitt tips är att testa med nåt annat vitt bord eller lägg ett lakan över för att få se hur det funkar hos er innan ni börjar måla :) Och gardinstången vid stora fönstren skulle jag byta om den kommer med köpet för den bågnar ;) Hur möblerna ska stå är svårt att ge tips på då jag inge vet vad som är viktigt för er, t.ex. tvtittande vs. umgås och/eller spela spel, använder ni balkongen mycket eller har ni småbarn och har den mest låst...?