Sök
StyleRoom Logo
Logga in
  • Inspiration
        Hemma-hos-album

Hemma-hos-album

• Populära
        • Nya
        • Uppdaterade
        • Gillas just nu
        • Utforska album »
      • Gallerier

• Sminkbord
        • Barnrum
        • Köksluckor
        • Spisfläkt
        • Utforska gallerier »
        Rum
        • Trädgård
        • Lantligt
        • Badrum
        • Vardagsrum
        • Kök
        • Hall
        • Golv
        • Do-it-yourself
        • Sovrum
        • Förvaring
        • Barnrum
        • Före och efter
        Övrigt
        • Medlemmar
        • Klippböcker
        • Butiker
        • Diskutera
        • App
  • Bloggar
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Logga in/Bli medlem
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Trädgård
  • Lantligt
  • Badrum
  • Vardagsrum
  • Kök
  • Hall
  • Golv
  • Do-it-yourself
  • Sovrum
  • Förvaring
  • Barnrum
  • Före och efter

Göra eget vardagsrumsbord?

lindalus

lindalus SE

Publicerat för nästan 8 år sen
Följ

Göra eget vardagsrumsbord?

llindaa

llindaa, 2013-04-19

Jag vet inte riktigt om det blir som det du är ute efter, men du kan ju kolla upp drivvedsbets, annars finns det kanske någon annan bets som ger ett sånt där resultat. Vi ska använda silvergrå bets på vårt soffbord. Ett annat alternativ skulle kanske kunna vara järnvitrol, har aldrig använt det själv dock så vet inte hur resultatet blir med det. På länken nedan finns också ett sätt.
http://www.beingbrook.com/2011/11/rustic-headboard-aged-wood.html

Vad gäller vilket trä som ska användas har jag ingen aning, men något obehandlat bör det vara i alla fall, kanske är enklast att ta med bilden till något ställe där de säljer virke och fråga dem?

Och om man vill få träet att se gammalt ut så har jag sett folk som haft spik i en påse och slagit med den på träet, lagt skruvar mot träet och slagit med en hammare etc. då det är obehandlat för att få fram skador innan de sedan behandlat det på något sätt.

Hoppas du får till det, eller kanske hjälp av någon med lite mer koll! :)

KarinBergman

KarinBergman, 2013-04-21

Jag gillar också när bord har vacker patina. För att få mina möbler att se gamla och slitna har jag "skadat" träet genom att bla banka på det med en hammare, gärna med klo-sidan för att få en riktigt sliten look. De finaste patineringen tycker jag man får genom att dra en skruv över träet upprepade gånger. Sedan ser träet nästan murket ut. Jag har sedan slipat möbeln för att inte få stickor. Det underlättar också om man redan på brädgården väljer de exemplar som ser lite skadade ut redan. Jag brukar även skära skåror i träet med en morakniv för att det ska se ut som brädorna håller på att spricka.

Järnvitrol har jag läst att man inte ska använda sig av om man ska ha möbeln inomhus. Ska visst inte vara så hälsosamt. Jag betsade med två olika betsfärger, svartbrun och mörkbrun.

Jag använde mig av tjocka reglar som bordsskiva och till benen använde jag mig av stolpar som man i vanliga fall brukar ha ute på altaner. Fråga på brädgården, de vet vad man ska använda sig av för något. Vissa sorter slår sig mer än andra.

Hoppas du får till ditt bord!

lindalus

lindalus, 2013-04-22

Jättetack för bra svar... Ska nog starta mitt bygga-bord-projekt snart. Nu har jag lite mer koll.

lindalus

lindalus, 2013-04-22

Underbart. Tack för smarta tips. Ska testa på en testplanka innan och se om det blir bra. Ser väldigt snyggt ut på länksidan. Är väldigt tacksam för dina bra ideér

Skaparen

Skaparen, 2013-04-22

Om du har tålamod så kan du låta brädorna ligga ute i regn och rusk i en längre tid och sedan torka i solen, så blir dom snyggt patinerade och får naturliga sprickor av solen värme. Sen penslar man på linolja ;-) Ska fixa mina gamla fönster på det viset och bygga vitrinskåp av. Fråga byggfirman vilket virke lämpar sig bäst. Lycka till!

No user male

Logga in med...

Eller kommentera direkt...

StyleRoom App för iPhone

Hemma hos alla.

Nu som app!

Ladda ner StyleRoom från App Store Ladda ner StyleRoom från Google Play

Kontakt & Support

• Om StyleRoom.se
  • FAQ
  • Användarvillkor
  • Pressrum
  • Annonsera på StyleRoom
  • Kontakta StyleRoom

Följ StyleRoom

Hur kan vi bli bättre?

Skicka feedback
StyleRoom Tusentals hem, miljontals idéer.

Styleroom är siten där medlemmarna visar upp sina hem, samlar inspiration och diskuterar heminredning.

Copyright © StyleRoom 2007–2021

Logga in med

…eller med ditt StyleRoom-konto

Kom ihåg mig Har du glömt ditt lösenord eller användarnamn?
Stäng annons