Tips på hur jag kan göra med sovrummet mottages gärna, jag lyckas aldrig bli riktigt nöjd där inne hur jag än bär mig åt, ett ganska stort sovrum från början men då vi har väldigt få garderober och jag gärna har ett mindre sovrum så beslutade vi oss för att slå upp en vägg och göra som en liten walk in closet bakom, jag hade en turkos tapet från början men ångrade mig efter bara någon månad och ville inte ha någon färg, helst av allt hade jag velat ha ett mörkare sovrum med jordnära färger men vi har panel och jag är orolig över att det ska se knäppt ut om det målas mörkt.
Tannis, 2013-04-13
Jag tycker att det var ett smart sätt att dela upp rummet, genom att sätta upp en extra vägg. Jag tycker också att sängens placering verkar bättre nu, med gaveln mot den extra väggen. Det är aldrig så bra att ha ett snedtak direkt över huvudet, det ger en lite klaustrofobisk känsla. Bara ni känner att det finns utrymme och takhöjd att gå runt sängen, så att ni inte slår huvudet i snedtaket ;-)
Du skriver att du vill ha en lite mer ombonad känsla. Jag ser att ni har laserat panelerna som förut varit i furu och att du är orolig att det ser knäppt ut att måla dem mörka. Det skulle det iofs inte göra, men jag skulle nog ha valt att behållit dem vita, men heltäckande. På bilderna ser panelen lite flammig ut. Istället skulle du kunna måla taket i någon mild, brun nyans. Tak behöver inte alls vara vita. Men framför allt skulle jag ha satsat på tyg. Rejält med tyg! Sätt en skena i taket ovanför fönstren och häng upp hellånga t.ex. sammetsgardiner. Häng dem gärna med fingerkrokar så får de ett vackert fall, det ser extra påkostat ut.
Jag skulle nog också ha bytt lampan i taket mot något mer diskret och satsat på fin läsbelysning. Sängen är fin tycker jag, särskilt att ni kan använda gaveln som en liten hylla för fina saker.
Tapeten på extra väggen är fin, det var den turkosa också. Men eftersom du vill ha lite mysigare och då det är ett sovrum skulle jag ha satsat på en mörkare fondtapet med diskret mönster. I ett sovrum blir det också bättre med bruna nyanser, istället för svart och grått som kan upplevas som lite hårt. Lägg gärna till någonting i trä också eftersom det bidrar till en ombonad känsla. Det kan räcka med några prydnadsföremål i t.ex. ek eller teak. Vill du satsa lite mer så byt ut den lilla svarta byrån mot en skänk i trä. Gärna lite längre än byrån du har nu.
Hoppas något av detta hjälper dig och kan passa in med din stil och ditt mål med sovrummet. Lycka till!