Efter 2,5 år på 34 kvm har vi nu äntligen köpt en 80 kvm stor bostadsrätt mitt på Södermalm.
Vi kommer riva väggen mellan kök och vardagsrum samt byta ut hela köket som idag är original/60-tal.
Vi efterfrågar tips och idéer för en öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Vårt drömkök vill vi ska innehålla helkyl/helfrys, köksö, bardel med plats för fyra personer samt inbyggd ugn/mikro.
Vardagsrum och kök är tillsammans ca fem meter brett.
Tack!
Thegreenhouse, 2013-04-02
Jag skulle inte riva hela väggen, utan spara så pass att det går in två kyl/frys. Efter det skulle jag satt bardisk med plats för två stolar på varje sida,( I o m att ni vill ha bardisk) .
Själv skulle jag inte valt bardisk utan haft ett bord borta vid fönstret. Och om ni nu spar en del av väggen, kan ni ha TVn där.
Lycka till !!
MamsellZ, 2013-04-02
Jag har gjort ett förslag som jag har lagt in i ett album som heter Life86
Life86, 2013-04-03
Hej! Har kikat på förslaget, vad fint! Vi har initialt tänkt att försöka behålla köket på dess ursprungliga plats, men vi kommer absolut att överväga ditt förslag! På så sätt får man också två väggar att jobba med istället för en. Nackdelen är väl att vi måste dra om vatten och el, samt lägga om golvet där köket ska stå.
Life86, 2013-04-03
Tack för din input!
Problemet är att köket är väldigt trångt såsom det ser ut nu, så även om vi inte river hela väggen kommer det inte att gå in en kyl och frys. Vi funderar lite smått på att ersätta väggen med en bardel, men då får vi problem med att få till en rymlig vardagsrumsdel utan att rummet känns övermöblerat.
MamsellZ, 2013-04-05
Ok, gör ett nytt då : ) Lägger på samma plats.
MamsellZ, 2013-04-05
Har gjort ett annat, jag tror dock ni kommer att få svårt att få in era önskemål utan att ta ytterligare en bit av lgh i anspråk. : )
Functionalliving, 2013-04-06
Jag gjorde en liknande lösning i min förra lägenhet. Ett kök behöver inga fönster, dela av halva köket och förläng det inåt lägenheten och gör ett extra rum vid balkongen eller matplats kanske. Vi hade stor nytta av vårt extra rum. Lycka till!
Functionalliving, 2013-04-06
Glömde säga, det är inte speciellt svårt att dra om el och vatten även om hantverkarna gärna vill låta en tro det. Funktion är primärt.
Life86, 2013-04-09
Vi kommer nog att köra på ett vinkelkök med en köksö i mitten och matplatsen vid fönstret ut till balkongen. Blir lite trixigt med att få till en bra lösning på vardagsrummet, men vi tror att det blir lämpligt att ha tv:n på den långa väggen till höger och så två soffor mitt emot varandra framför. Men det lossnar nog när köket kommer på plats! :-)
Tack för din hjälp!
Life86, 2013-04-09
Om du har bilder på din förra lägenhet, skulle det vara kul att få ta del av dem! :-)