Vi har precis köpt ett hus med en väldigt illa däran och inte så tilltalande altan.
Min ide var att bygga en veranda/soldäck över hela sidan , men inglasning där altanen står nu. (Allt gammalt ska bort)
Maken tycker inte om ideen utan vill bygga soldäck runt på sidan av huset och renovera den befintliga.
Vill gärna ha tips, råd och gärna bilder på hur ni har/skulle gjort!!
Vill tillägga att altanen är på "botttenplan" och dörren vid marknivån tillhör källaren. (oinredd)
Tack på förhand!
Thegreenhouse, 2013-02-11
Om solen gassar på här på baksidan, så tycker jag nog som du. Att ha en stor altan efter hela huset vore ju toppen. Med en härlig trapp på mitten ner till gräsmattan.Men, jag skulle nog haft altan på ena sidan av huset, så att man komma till altanen från framsidan.
I första läget behöver ni ju inte glasa in något. Bo i det en sommar och "känn på läget".
Lycka till !
Nattviolen, 2013-02-11
Jag skulle nog inte ha byggt altan efter långsidan då det blir en otroligt hög och lång trappa ner till gräset. Jag skulle nog valt att bygga trädäck utefter kortsidan på gaveln, rivit den gamla inbyggda altanen och bott in mig en sommar för att se hur man ville göra med inglasning.
borbor, 2013-02-11
Tack för tipsen! Vilket räcke skulle passa bäst tycker ni? Taket blir nytt till sommaren och vi kommer måla om huset med en lite gråare färg:)
Thegreenhouse, 2013-02-12
I o m att det är högt, kanske det känns skönast att ha ett räcke med stående pinnar, alltså inte kryss. Det blir ju tätare då, och om ni har/får småbarn kan dom ej ramla imellan.
Men, väljer ni kryss kan ni ju sätta glas för.
Hoppas vi får se resultat längre fram i år :)
gotetuna, 2013-02-13
Grattis till ett underbart projekt!! Har du funderat på en "amerikansk" veranda?? Tror det hade blivit ur-snyggt! En altan som alltså gick längs hela långsidan och hela gaveln. Ett enkelt räcke med stående "pinnar" . Inglasningen hade jag väntat med...Kolla på Itsahouse här på styleroom så kanske du får lite inspiration?!?
borbor, 2013-02-13
Otroligt fin veranda itsahouse hade! Något sådant hade varit perfekt! Men jag skulle vilja se någon bild på ett suteränghus med sådan veranda, men hittar inget sådant. Tror ni det blir förmycket med både markplan, förstaplan och sedan balkong på det? Har ju balkong ovanpå altanen nu..