Hej!
Jag och min sambo är inne på att köpa ett renoveringobjekt...
En sekelskifteslägenhet med anno 1910-talet på 76kvm.
Från början tänkte vi en stor tvåa men vid senare eftertanke vill vi verkligen få till ett extra rum som ska fungera som gästrum.
Funderar på om man skulle göra "matrummet" till sovrum och isåfall om den lilla kökspentryn ska bli gästtoa.
Skulle ett extra rum höja värdet vi en senare försäljning?
Och vad tror ni om att få till ett kök+matplats i "mellanhallen"?
Tar gärna emot alla tips kring denna lägenhets planlösning och vad NI skulle gjort... Nu har jag tyvär inte en skalenlig ritning men hoppas ni kan hjälpa mig ändå!
Tack på förhand!
FrkHansson, 2012-12-10
Tycker ditt förslag låter fantastiskt bra. Bara det funkar med vatten och grejer.
Michaelaisaksson, 2012-12-10
Tack för ditt svar!
Ska se över om det skulle fungera med vatten.
Nu är lägenheten byggd på 1910talet så väggarna är tjocka i betong men kanske skulle det vara ett alternativ att riva väggen istället och göra en sovalkov. Man skulle förlora ytan för den extra toaletten men istället få ett luftigare kök/matplats.
För att få in ljus i alkoven skulle man isåfall kunna sätta i ett innerfönster kanske likt lösningen på denna bild http://pics2.objektdata.se/_cache_/27422/SFD289F303AA2744058B10CFDA6FCB8B578_800x800.jpg .
Vad tror du om detta? Ska försöka uppdatera tråden och lägga in en paintbild jag klottra ihop så du ser vad jag menar. :)
I vårat fall kommer det bara användas som gästrum men vid en senare försäljning vill vi ju inte att det skulle dra ner priset.
berlina, 2012-12-11
Jag tror också på din ide om att göra matsalen till sovrum med "en suite badrum", eller "walk in closet". För att riva tjocka väggar behöver du godkännande från resten av huset. Det skulle jag låta bli.
sombia, 2012-12-11
Jag skulle satsa på planlösning 3. Känns som om man ska ha det där tredje rummet vill man gärna ha ett fönster där. Tycker även att det är ett bättre alt när ni kommer att sälja lgh, jag skulle då värdera lgh högre om det fanns ett fönster i tredje rummet så att det inte kändes som ett förråd. Sedan tänker jag att det kommer in lite ljus i köket från matsalen eftersom du troligen inte har någon dörr där. Sedan måste det bli lättare renovering om köket blir kvar på ungefär samma ställe... Tycker absolut att ni ska skapa ett tredje rum iaf :)
Dynastar, 2012-12-12
Jag slänger in ett förslag här som kanske kan vara svårt att få till om alla väggarna är tjocka betongväggar men det är en ny tanke. Om man slår ned båda köksväggarna och flyttar köket (mycket jobb men kanske värt det) antingen åt vänster eller höger och gör en öppen köks, vardagsrumslösning med matplats så kan det udda hallutrymmet användas till att göra både toalett och lila sovrummet större. Förmodligen lite för mycket jobb men en annan tanke är att vända köksinredningen och öppna upp in till vardagsrummet och göra metplats där. Hallutrymmet kan då användas som bibliotek, läs hörna eller tv -
rum.
Stenlisa, 2012-12-13
Ser ut som att väggen på ursprungsplanritningen mellan pentry och vardagsrum är av tunnare slag, kanske skulle gå att riva den? Få ett stort kök/matrum där v-rum är. Göra om mellanhallen till v-rum och slå igen öppning mellan matplats och pentry. Sen blir matplatsen till ett 2:a sovrum. :)
Lycka till!
Michaelaisaksson, 2012-12-13
Tack för ditt förslag!
Jag tror dock inte vardagsrummet får plats i "mellanhallen" ritningarna stämmet inte riktigt storleksmässigt. :/ Ska iväg och kolla på lägenheten igen imorgon nu när vi har lite olika förslag på planlösning och se vilka som är möjliga att genomföra. Tyvär är varken jag eller min sambo matintresserade så är inte aktuellt att använda de största (och finaste) utrymmet för kök ;)
V-rummet + det befintliga sovrummet har dom störst och bredaste fönstrena så vill utnyttja dom maximallt i dom rum vi oftast befinner oss i. :)
Ska även kontakta föreningen för att försöka få reda på vilka som är bärande väggar då mäklaren var osäker på detta.
Jag vi verkligen ha denna men min sambo behöver lite övertalan så lägger fram alla förslag till han ändå. ;) Tack för ditt svar!
Hej och tack för ditt förslag! Gillade alternativ 1 men som du själv säger.. tror det blir för mycket jobb med dom tjocka väggarna. Blir det denna lägenhet vi köper är planen att vi ska kunna bo där samtidigt som vi renoverar så kommer bli "ett rum i taget" egentligen därför känns det smidigast att utgå från den ursprungliga planlösningen och helst bara ändra enstaka väggar...
Hej och tack för din kommentar!
Personligen gillar jag den lösningen bäst, likaså min sambo.
Nu är frågan hur mycket av väggen vi kommer kunna öppna upp och om den är bärande. Hoppas få svar på det imorgon. :)
Har även tänkte tankarna att göra en skjutdörr på den nya väggen till sovrumet, på korsidan mot köket isf. ( bild 3)
Tanken är att vi vill kunna bo där under renoveringen så smidigast är att utgå från ursprunget och bara göra om enstaka väggar och låta köket ha kvar sin ursprungsplats.
Stenlisa, 2012-12-13
Okej! Värt ett försök iaf, alla drömmer inte om ett stort härligt kök :)
Tror absolut att värdet stiger om lägenheten får ett till sovrum, inte så enkelt att dra om V A. Så enklast är att ha kvar det på samma ställe som nu. Om det bara är för gäster så kanske det räcker med att gömma en extra säng i en fåtölj i mellanhallen (för det borde väl få plats) :) eller ha ett litet loft där om det är högt i tak? Men det kanske är framtida barnrum om då gäller det ju att tänka till lite extra...