Sök
StyleRoom Logo
Logga in
  • Inspiration
        Hemma-hos-album

Hemma-hos-album

• Populära
        • Nya
        • Uppdaterade
        • Gillas just nu
        • Utforska album »
      • Gallerier

• Sminkbord
        • Barnrum
        • Köksluckor
        • Spisfläkt
        • Utforska gallerier »
        Rum
        • Trädgård
        • Lantligt
        • Badrum
        • Vardagsrum
        • Kök
        • Hall
        • Golv
        • Do-it-yourself
        • Sovrum
        • Förvaring
        • Barnrum
        • Före och efter
        Övrigt
        • Medlemmar
        • Klippböcker
        • Butiker
        • Diskutera
        • App
  • Bloggar
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Logga in/Bli medlem
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Trädgård
  • Lantligt
  • Badrum
  • Vardagsrum
  • Kök
  • Hall
  • Golv
  • Do-it-yourself
  • Sovrum
  • Förvaring
  • Barnrum
  • Före och efter

Studentlägenhet

Sparkling

Sparkling SE

Publicerat för ungefär 8 år sen
Följ

Jag ska flytta in i en hyreslägenhet nästa vecka och behöver lite bollvägg och ideer eftersom att den är VÄLDIGT svårmöblerad :O Mycket kanter och så. Lösningen som är nu (med möblerna som de är på bilderna) gör mig inte så glad, vill gärna ha ett längre bord att plugga/äta/vadsomhelsta vid samt någon slags lösning (fast kuddar på golvet!) för att kunna sitta bekvämt och prata med gäster. Tar tacksamt emot all hjälp! Var inte rädd för att föreslå något oortodoxt som att flytta in skafferiet i garderoben, jag är öppen för allt!

Totallyjennie

Totallyjennie, 2012-11-03

Om det var jag som skulle flytta in i denna lägenhet så hade jag definitivt ställt skrivbordet i hörnan som du inte vet vad du ska göra med, men jag förstår ditt problem med hurtsen. Om du bara köper ett vanligt skrivbord typ från ikea som bara är en bordsskiva med fyra ben, då behöver du ju inte oroa dig för att det ska bli för trångt med stolen och dörren. Istället för hurtsen kan man sätta upp hyllor ovanför skrivbordet och ställa lådor och tidskriftssamlare på för sakerna som skulle varit i hurtsen.

När det gäller bord att äta vid så skulle jag nog själv struntat i matbord och satsat på ett lite större soffbord och några slags sittpuffar eller pallar att ha runt om. Eller så skulle jag förlängt bänken med ugnen/spisen på och ställt ett smalt matbord rakt ut i rummet med två stolar på vardera sida om det finns plats. Där du har matbordet nu kanske man kan ha en smal bokhylla istället.
Alternativet om du inte är i behov av soffa som mysplats/tvtittarplats kanske man kan göra en större matplats under fönstret med en kökssoffa med förvaring i, ett stort köksbord plus 2-4 stolar extra.
Det beror nog lite på vad du kommer att använda det stora rummet till mest?

Sparkling

Sparkling, 2012-11-03

Jag vill egentligen inte ha skrivbord där för att det känns så instängt med väggar runt på tre sidor + att det är så långt från dagsljuset, men det kanske är något jag får lov att komma över? Vill ju ändå använda utrymmet optimalt.

Jag vill definitivt ha mer av en mysplats än matplats, så jag har ingenting emot att matbordet går, dock så är jag lite rädd för att blockera garderoberna beroende på vad för bord jag sätter vid soffan, speciellt om jag stoppar saker jag vill använda dagligen i garderoben. Sittpuffar har jag faktiskt funderat på så det lutar nog åt något i det hållet för att få fler sittplatser brevid soffan :)

Totallyjennie

Totallyjennie, 2012-11-03

Hmm, jaa joo det kanske fortfarande blir lite instängt, men samtidigt så tror jag att det är bästa stället för ett skrivbord med tanke på att du vill ha soffan också. Det blir nog svårt att få in soffan någon annanstans. Men om du inte har skrivbordet i det hörnet så skulle du ju kunna utöka köksdelen dit med frysen som du nämnde och även det lilla rullbordet med micron på, där kan du ju samtidigt sätta upp hyllor ovanför om du vill ha mer plats till typ skafferisaker och sådant.

ias

ias, 2012-11-03

Hej!

Jag tänker lite såhär utifrån vad du skrivit och villka möbler du har i dagsläget. Först skulle jag plocka bort matbordet helt. Sedan skulle jag om du har möjlighet ta bort dörrarna till garderoberna och istället sätta ett/två st tygdraperier som täcker båda dörröppningarna och lite av väggen närmast sovrummet för att få symetri. Då blir det som en fondvägg och på så sätt kan du frigöra den väggen och yta framför då du inte behöver tänka på att dörrarna måste kunna öppnas helt. Där tänker jag då att du kan ställa soffan framför men med ett utrymme bakom så pass att du tar dig in i garderoben. Du har nu plats för ett soffbord som du förslagsvis kan ha sittpuffar under när dom inte används. Vid fönstret kan du nu ställa skrivbordet som du ville ha det. Garderoben brevid kan du ha som förvaring för allt möjligt som behövs vid skrivbordet plus annatt.

I väntan på hyllor och frys skulle jag sätta in rullbordet och micron i skrubben vid toaletten för att få golvyta i rummet och göra det mer luftigt. Där rullbordet stod kan du sätta ett fällbord (om det är ok för värden) som är lika stort som bänkskåpet för att få extra avställningsyta i köket vid behov och som kan användas som matplats för en. Förvaring brukar vara det som är trickigt i små lägenheter så som du tänkte så är det nog inte så dumt att ha hyllor ovanför frysen i det lilla utrymmet. Får du plats så kan du ha kvar rullbordet när du fått frysen allternativt att du sätter en hylla brevid frysen för förvaring av tex mat och köksredskap. Så kan du ha dom "snygga" sakerna framme i köket.

Sovrummet är bra som sovrum och det du kan göra är att höja upp sängen och sätta förvaring under istället för sängben. Toppen för kuddar, sängkläder mm.

Nu har jag utgått från en stram budget villket kanske är helt fel!? Hur som så tror jag att det är ett bra sätt att optimera ytan i rummet om du vill ha skrivbord och soffan kvar.

Hoppas du lägger upp lite bilder på hur du löste det framöver!:)

Sparkling

Sparkling, 2012-11-04

Du har förstått helt rätt ;) Jag tror jag försöker på det du sade med att sätta soffan mot garderoberoberna för det skulle verkligen ge mycket för min plugglust att ha skrivbordet efter fönstret. Jag är inte helt säker på att jag kan sätta tyg istället för garderobsdörrar för garderoberna är väldigt kalla men jag ska ta och konsultera min pappa (som är lite bättre på sådant än jag) så får vi se hur det går.
Flytten blir nu i veckan så det tar nog inte lång tid innan det kommer bilder :)

ias

ias, 2012-11-04

Aj då! Den var ju inte så kul. Funderat lite i efter hand på om det inte skulle funka att sätta soffan rätt ut ifrån där du hade matbordet men ändå få en pasage till toaletten och sovrummet!? Det är lite svårt att bedömma hur det ser ut och vad som får plats iom att det inte finns något foto just i den vinkeln. Annars kan du kanske höra med din pappa om du kan få hjälp att hitta å sätta på hjul med spärrläge på soffan. På så sätt kan du lätt flytta på den vid behov och då behöver du inte ta bort dörrarna till garderoben/förådet.

Kul...Hoppas att du får till det så du kan trivas!:)

No user male

Logga in med...

Eller kommentera direkt...

StyleRoom App för iPhone

Hemma hos alla.

Nu som app!

Ladda ner StyleRoom från App Store Ladda ner StyleRoom från Google Play

Kontakt & Support

• Om StyleRoom.se
  • FAQ
  • Användarvillkor
  • Pressrum
  • Annonsera på StyleRoom
  • Kontakta StyleRoom

Följ StyleRoom

Hur kan vi bli bättre?

Skicka feedback
StyleRoom Tusentals hem, miljontals idéer.

Styleroom är siten där medlemmarna visar upp sina hem, samlar inspiration och diskuterar heminredning.

Copyright © StyleRoom 2007–2021

Logga in med

…eller med ditt StyleRoom-konto

Kom ihåg mig Har du glömt ditt lösenord eller användarnamn?
Stäng annons