Vår gillestuga är på ca 4x8meter, ganska avlång och smal. Som ni ser på bilderna finns en öppenspis som står mitt på ena långsidan, till vänster som den är en dörr till vårt blivande sovrum. Från andra kortsidan kommer trappen ner och under trappen finns två dörrar, en till tvättstugan och den andra är en passage mot garage med toa, förråd längst vägen.
Den vision vi har av vår blivande gillestuga är att vi både ska kunna se film och ha mysigt vid öppna spisen. Vi önskar ha en stor soffa med två divaner och snyggaste placeringen är längst in efter kortsidan... men vart placerar man då tv:n? Om man placerar tv:n på vänster sida om sovrumsdörren så vill man gärna vrida soffan så ryggen är på den motsatta långsidan men då har vi mätt ut att om man har en stor divansoffa med två divaner så kommer den vänstra divandelen gå ungefär en meter ifrån öppna spisen och det känns lite som att det blir en "flaskhals" som passage till sovrummet och soffan då utrymmet från soffan/öppna spisen fram tills trappan blir helt tom.
Någon som kan ha nån bra idé hur vi kan möblera på ett bra sätt. Någon kanske har en annan bra idé/lösning som vi inte kan se.
Tack på förhand =)
Yenny_Lee, 2012-11-01
Jag skulle ha en soffa med EN divan längs mot väggen och inte en U-modell då det blir som du skriver, lite flaskhals som passage, Sen en projektor i taket bakom soffan och en filmduk på väggen mot sovrummet :)Om ni börjar med det så ser ni sen vad som kan passas framför kaminen, det kanske blir för mycket och ihoptryckt om det ska rymmas ett litet bord och nån fåtölj, kaminen är ju mysig i sig och man kan ju sitta och njuta av värmen i soffan??! Spännande att se hur ni gör :)
M-ette, 2012-11-01
Jo den funderingen har vi också haft, men jag får för mig att det kommer kännas som man har duken i knät då den kommer så nära? Då rummet knappt är 4 meter på bredden, och så hamnar man en bit ifrån väggen när man sitter i soffan. En annan grej är ju att man gärna vill slänga sig ner i var sin divan men man måste ju se möjligheterna och inte vara motsatsen... vi får absolut fundera på saken.
En annan idé är att ha en stor dubbel divansoffan centrerad vid öppen spisen och ha duken på kortsidan längst in och de gånger man är flera får man vrida på soffan... skulle vara mest praktiskt men om man är lika duktig i praktiken på att vrida om den lite då och då är frågan...
Zoon, 2012-11-06
Om ni vill ha soffan längst ner vid kortväggen så går det ju alltid att köpa en liten liten tv-möbel att ställa framför. Vet inte riktigt hur det blir med myset vid brasan då men kanske går det att göra en annan liten sitt grupp där framför som man kan använda om man vill ha mer bras-mys men inte måste se tv:n.
Annars kanske det även kan vara möjligt om ni köper ett vägghängt tv-stativ som man kan dra ut från väggen. Alltså om soffan står där på kortsidan och ni har tv:n på långväggen så kan man dra ut den och vinkla den mot soffan?
Har ingen aning om detta kan vara något som kan funger i "verkligheten" men det var två tankar jag fick iallafall.