Hej!
Vi har precis köpt en gammal suterängvilla i mexitegel, från -70 talet och trädgården är uppvuxen från den tiden. Det är rododendron, stenpartier, rosor, fruktträd, taggbuskar, en stooor gran mm mm. Jag har tagit lite kort. Jag vill gärna att ni kommer med tips på hur man kan göra för att fräscha upp trädgården. Jag vill uppdatera den till 2012 och inte vara kvar i 1971 om ni förstår hur jag menar. Jag har tagit kort på de partier jag vill ha råd om. Runt huset finns rabatter och de tänker jag mig väl att man inte ska ha, alltså tätt intill fasaden. Lägger man någon snygg sten/grus där istället? Runt 2 av 4 sidor växer en tät och hög tuijahäck. Tyvärr har förra ägaren "misshandlat" den på sidan mot gatan och den är ful där.. Ska jag ha något annat?!
Alla tankar och idéer är välkomna.
Norrtradgarden, 2012-10-21
Hejsan!
Jag brukar inte skriva ngt i hjälp mig album men jag blev så inspirerad av dina bilder!
Ni har ju galet många och stora förutsättningar att göra något riktigt snyggt!
Det riktigt kliar i fingrarna! Oj vad roligt!
Mitt tips är att samla bilder från nätet som ni tycker om. Bilder på trädgårdar,rabatter, trädgårdstrappor, husfasader, entré osv.Fånga en idé här och där! När man tittat på bilderna ett antal gånger så "bara vet man" om det är ngt för en själv eller inte. Så har det iaf varit för oss.
Allt beror ju också på hur mycket man tycker om att sköta om sin trädgård. Jag älskar att vara i trädgården men tycker verkligen inte om att rensa ogräs! För min egen del räcker det med att rensa i köksträdgården.
Man har också olika mycket tid att sköta om den år från år.Men man kan ju ha en snygg trädgård både med många och med få växter!
Många förvuxna buskar kan bli som nya om man klipper ned dem kraftigt! Att köpa växter är dyrt- så prova! Enkelt att googla fram exakt hur man gör med olika buskar.
Ni kommer helt säkert att få det super fint i er alldeles egna trädgård!
Så jag önskar er all Lycka till och hoppas att mina små tips kunde vara er till hjälp!
Lovica, 2012-10-22
Tusen tack för svaret =) Jättekul at någon nappar och ger lite tips! Det uppskattas. Jag ska sätta mig ner och samla bilder som du säger, kanontips. Tack =)
carina_h, 2012-10-22
Hej!
Jag kan inte mycket om trädgård alls, men som glad amatör och stugägare med trädgård kan jag ge lite tips.
Fundera på hur solen går över tomten. Var är morgonfikat? Lunchen? Perfekta solplatsen? Brukar ni sitta ute och morgonfika eller är det kvällarna med kaffe/vin på sommaren som är grejen? Skapa rum enligt hur ni vill vara ute på tomten. Jag har ingen aning - men det här med rum är då modern trädgård för mej.
För lite enklare (?), satsa på perenner. De kommer år efter år. Sätt lite tätare än tänkt så slipper du värsta ogräset. Tänk många av 1 sort istället för flera sorter - maffigare effekt.
Gör lite friare rabatter - lägg ut en vattenslang i runda slängiga linjer (typ njure?) istället för rektanglar vid huset. Fundera på hur gräset ska klippas - man blir ju galen om det är för många rabatter i den. Men krocketmatcher, badminton eller fotboll kräver också smart placering av rabatter.
Har ni sommarstuga också - dvs är det en tid i trädgården då ni inte är där? Då behöver det ju inte blomma som bäst tänkte jag... Själv har jag en stuga där tyngdpunkten på blommandet är juni och juli - senblommande är ju ingen mening för då har vi åkt hem.
Jag tror att "strama" rabatter med sten i och fina gräs vore något till vitt mexitegel. Och antingen rädda tujahäcken eller ha staket med smala längsgående spjälor.
Försök hitta trädgårdssällskap och haka på deras vår och höst-plantförsäljningar - mycket billigare och du vet att plantorna passar i in växtzon.
Lycka till!!