Jag är nybliven villaägare! Bilderna är tagna av mäklare med förra ägarens möbler. Vi kommer köpa nytt, mycket från Ikea!
Problemet är att köket är väldigt lantligt och jag är mer grafisk, betong och grå/brun :-) Av princip KAN vi inte byta köket för det är nytt och dyrt. Vi kommer heller inte byta bänkskiva eller måla om luckorna. Någon som har bilder och/eller tips på lantligt kök med inte så lantlig känsla? Behöver tips på tapeter, bord, stolar, taklampa, pynt ev matta. Tack på förhand!
eeva71, 2012-09-19
svår fråga :) kanske ta bort halvpanelen o köpa nån snygg tapet som du gillar , bryta av stilen med mattor o gardiner som du gillar? ev byta handtagen till en mer mordernare stil....kanske det räcker långt ;)
FrkHansson, 2012-09-20
Skulle klämma in en stor industrilampa i ruffig metall ovanför matbordet, byta gardinen till en i gråbeige naturlinne, lägga stor matta i dova färger under bordet (största storleken på mattan "Gåsöga" i svart från Åhlens är inte så dum), byta till tolix-stolar i metall i st f pinnstolarna och sedan byta gångmattan mot en långsmal svart "Gåsöga"-matta. Busa till det ljusa träet på skänken t ex med lite metallgrejer. En cool skrivbordslampa i lite retromodell på skänken kanske? Eller en tuff klämspot fastsatt i tavellisten ovanför?
Tummetott, 2012-09-20
Hej, Jättefint kök. Rymligt och ljust. Jag är ingen expert, men jag skulle nog försöka sätta in lite fräcka gardiner och hitta en lampa med lite "umpf". Jag tror inte det skulle krävas så jättemycket och heller inte bli så dyrt. Kanske ny färg på väggen vid kokbokshyllorna som bryter av det vita. Sen kan det vara idé med en matta vid köksbordet också för att bli av med ekot:-)
lantislygdman, 2012-09-20
Det första jag tänker på är att handtagen på luckorna känns väldigt "lantliga". Dom kanske går att byta ut mot några som känns mer eran stil. Det tror jag skulle göra mycket för helhetsintrycket. Ikea och coop har prisvärda handtag. Jag köpte nya handtag från coop och det kostade mindre än 1000kr för hela köket. Du nämnde att ni inte tänkte måla om något, men att måla sockellisterna vita tror jag skulle ge en modernare look.....
Vinförvaringen ovanför kyl/frys känns också väldigt lantligt. Går det att täcka igen på nått vis?
Sätt upp en tapet istället för den vitmålade väggen. Har sett en jättesnygg "betongtapet" här på SR, fast jag vet inte om en sådan passar till panelen... :-) En stor matta under matgruppen och rustika industrilampor.
Lycka till/Linda
Nattviolen, 2012-09-21
Byte av handtag på skåp och lådor skulle göra mycket!
Ta bort bröstpanelen på väggen och tapetsera i någon striktare modern tapet
Som någon sa innan, en lampa med industrikänsla t.ex. Om ni ska köpa nya matmöbler så väljer ni en stil som passar er och som går i er striktare stil.
En grov stålpersienn i fönstret ger en helt annan stil, om det dessutom är en strikt tapet så försvinner det lantliga ytterligare.
Carolina, 2012-10-01
Jag hade tagit bort panelen och ersatt med en fräck tapet med lite struktus i, alternativt målat väggen. Sen ev. målat taket helvitt (ser betsat ut nu?).
Om det inte finns fula märken efter handtagen på luckorna hade jag bytt ut dem.
Sen håller jag med vad någon skrev tidigare om att köpa någon fräck lampa med industristuk.
Kanske går krönlisterna på skåpen att ta bort? De ger också en ganska lantlig känsla, hade blivit "rakare" utan.
Bear, 2013-01-12
De välvda gammaldags handtagen ger en väldigt lantlig känsla. Jag skulle byta ut handtagen till alla skåp, välj något mer stilrent. Ta bort halvpanelen och tapetsera. lägg en stor matta under bordet.