Har nyligen blivit sambo och är nu i färd med att inreda vårt vardagsrum, vilket har visat sig svårt. Det enda vi fått upp hittills är matsalsbord och stolar, samt en soffa. Känslan jag är ute efter är en varm och mysig och jag har en vision med mycket färger som oranget, lila blått, grönt etc. Kuddar till soffan har i nuläget blivit prio, men redan här har jag fastnat, Tror det delvis beror på att jag inte är särskilt förjust i vår soffa som är brun. Har testat alla möjliga kombinationer, men fastnar inte för något.
Vad gäller min stil, så har jag inte kläm på det heller, men kanske något åt det bohemiska hållet, mixat med shabby chic? Det enda jag ser framför mig är att det skall vara ett varmt rum, med mycket att titta på utan att bli rörigt. Allt på bilderna förutom soffan och matsalsbordet+stolarna är utbytbart, så ge mig gärna råd om kuddar, matta, gardiner å allt annat ni kan komma på, matsalsbordet är i ek.
Alla era råd och tips är väkomna!
lantislygdman, 2012-08-23
Tror det är mattan och soffbordet som "stör" lite. Prova en ljus beige/vit matta, som matchar till färgen på stolarna. Med en lugn bas och du kan liva upp med oranga/lila/turkosa kuddar i soffan. (gärna nån kudde i mattans färg med). Ett runt litet soffbord istället för det fyrkantiga, i ek eller vitt skulle bli bra. Sen matchar du med oranga/lila dukar på bägge borden, eftersom du gillar färg. Även ljuslyktor i nån rolig färg kan du skaffa. En tavelvägg bakom soffan blir nog kanon!
(ps, du kan ju testa att lägga filten som ligger i soffan på golvet som en matta, då ser du hur det skulle bli med en ljus matta)
Lycka till! / Linda
lantislygdman, 2012-08-23
Måste bara tipsa om att mattan ska vara lite större än den på bilden också :-) En matta ska helst gå "utanför" soffan på bägge sidor. Det ger en fin inramning..... :)
Nayem, 2012-08-23
Tack så jättemkt! Ska ta till mig dina råd :)
FrkHansson, 2012-08-23
Jag tycker så här: ljusbeige/benvit matta eller mörkbrun, kolla Ikeas Ådum. Väldigt fräscht med vitt bord på mörkbrun matta! Annars bord i glas och trä t ex på en ljus matta. Blir ju väldigt fint om man vill lägga snygga tidningar och annat på. Kuddar som på bild 9, fast med tillägg av två ljusblå/turkosa (som den ensamma blå med lite mönster på bild 4) och en ljus (om du har ljus matta). Usch, blev det rörigt beskrivet? Tre mörkbruna löpare på tvären över bordet vid respektive kuvert. Lite orange där som du redan har.... På våren kör du lite ljusa färger på tabletter eller löpare. Kanske du hittar en fin stor spegel att luta mot den vägg där stegen står lutad nu? Men jag röstar för att du säljer mattan på Blocket om du ska behålla soffan. Och lila tror jag blir lite "grötigt" till den bruna sofffärgen... Hoppas något var till hjälp!
Nayem, 2012-08-23
Tack för råden!
Medina, 2012-08-23
om du är ute efter ett lugnt med färglad rum så tipsar jag på någon stor färglad tavla i bakgrunden. men ha lite mer lugna färger på soffan, tex creme färgade kuddar så dem matchar med stolarna..så kan du ju istället för en massa kuddar i grön o andra detaljer..välja levande blommor i ljusa krukor så får du det hemtrevlig glatt och lugnt.... ps jag tycker soffan är jättefin och söt..
Nayem, 2012-08-23
Tack för råden!
naada47, 2012-08-26
Ljuvligt rosa kuddar utan att det blir för skrikit blandat med tex det orangea och lite mulligare färger?