Vi har tre barn från tidigare förhållanden, mina tonåringar bor här varannan helg och har alltid delat rum. Nu kommer dom flytta hit på heltid för att gå gymnasiet (om 1 år) då måste vi få till varsitt rum åt dom. Problemet är att vi måste ha ett hemmakontor då både jag och sambon är egna företagare och måste ha två arbetsplatser, förvaring av bokföring mm. Idag har vi kontoret i ett öppet rum på nedre plan där vi också har vårt sovrum.
På övre plan är det öppen planlösning med kök och vardagsrum ihop, det går inte att ändra på. Sovrummet intill köket är sambons sons och det högra sovrummet delar mina söner. Vi har klurat och ritat upp olika alternativ men hur vi än gör får vi inte till det! På något sätt måste vi få till en arbetsplats med plats för datorer och papper så att vi kan göra om kontoret till ett sovrum.
Vi har till och med funderat på en villavagn (naturligtvis snygg och med samma fasadfärg som huset) att ha de tre år killarna går i gymnasiet, men det känns desperat...dessutom vet jag inte om vi måste ha bygglov.
Någon som har några bra tips?!
(obs, ritningen inte skalenlig bara provisoriskt ritad i photoshop!)
Linska, 2012-08-10
Ni har inte funderat på en varmbonad friggebod? 15m2 blir ju ett bra sovrum till en av sönerna. Något bygglov behövs inte men den får inte ställas närmare tomtgränsen än 4,5 m.
berlina, 2012-08-10
Bygg om garaget till kontor och bygg en carport i trädården.
naada47, 2012-08-12
Kanske bygga en friggebod som Linska föreslog, fast ha den till kontor istället för sovrum? :)
Wernerliv, 2012-08-16
Dela sovrummet på nedervåningen i två delar, det blir väldigt små rum, men hellre det än att behöva flytta en massa väggar kanske..Jag hade nog gjort en halv skiljevägg mellan och behållit dörren som den är.Alltså en täckande vägg i halva rummet. Man kan ju ha ett draperi mellan också om det behövs för fridens skull.