Jag och min sambo flyttade till en ny lägenhet för två månader sedan. Vi flyttade ifrån en etta och har inte särskilt mycket möbler (men det vill vi ändra på!).
Jag hoppas att någon här kan hjälpa oss med möblering/planering och gärna tips på smarta möbler för att få till arbetsplatser och TV-hörna i vårt vardagsrum.
berlina, 2012-06-26
Hej!
Vad sägs om ett stort arbetsbord där ni sitter mitt emot varandra. Matbord brukar funka bra i detta syfte eftersom de är djupare. Ställ det med kortsidan mot den väggen där ingången är, där tavlan hänger nu. Över skrivbordet på kortsidan kan ni hänga upp hyllor för mer plats.
Under bordet kan man ställa hurtsar med lådor etc. Och ska man plösligt få middagsgäster plockar man bort data-prylarna;-)
I stället för en hög bokhylla, skaffa er en längre lång sideboard, typ bestå från IKEA, då kan ni välja om hyllorna skall vara öppna eller om ni vill ha böckerna bakom dörrar. Det dammar mindre. På den kan ni ställa tv`n i ena hörnet så den inte domenerar för mycket. Snyggt vore även en spegel på tvären över sideboarden det skapar mer ljus och rymd. Gardinerna gillar jag inte, de är lite för korta och borde hänga mer ut på sidorna för att rama in fönstret bättre. Skaffa gärna en skön fotölj till soffan. Färger sa du inget om? Om ni fotfarande vill ha matta så välj en större, men parketten är väldigt vacker som den är. Just my2cents. Lycka till
emla85, 2012-06-27
Super-stort tack för ditt svar!
Vi gillar verkligen ditt tips om en lång möbel, ex. Bestå på den långa väggen. Vi kommer absolut att titta vidare på det. Ska bli skönt att bli av med blåvita byrån och Billys hyllan. Vi gillar även spegelidén, det behövs lite ljus i den delen av rummet som är längst ifrån fönstret.
Ditt förslag om ett större bord på den lilla väggen där tavlan hänger nu blev efter närmare mätningar inte genomförbart. Väggen är 2.2m och det kommer bli för ont om plats för oss att sitta en person in mot väggen och den andra vid ingången. I nuläget har vi ett par olika idéer:
Ett L-format bord där mitt skrivbord står nu, där vi sitter på vars en sida. Min sambo tycker dock att vi behöver mer bordsyta var.
Ett långt bord eller två 140 bord bredvid varandra längst väggen där mitt skrivbord står nu. Jag gillar denna idén men tänker att då blir det kanske konstigt med lång bestå på andra väggen?
Ett större bord likt det du beskrev men med kortsidan ut ifrån den långa väggen där mitt skrivbord står nu. Där vi sitter mitt emot varandra. Problemet är att ingen av oss vill sitta med ryggen för nära väggen.
Jag har även tänkt lite på att på något smart sätt "dela upp" rummet i vardagsrum/kontor. Kanske draperi/gardin/låg byrå...
Gardinerna håller jag helt med dig om. De är för korta (de fick hänga med ifrån den förra lägenheten) och borde precis som du säger vara mer ut på sidorna. Detta ska vi fixa! Dock gillar jag tyget, det är blått med genomskinliga stora blommönster som släpper in ljus bra. Vad tror du om panelgardiner? Vill inte att det ska bli för stelt bara. Balkongdörren öppnas också ofta så vi vill inte ha för mycket gardin i vägen.
Soffan är en riktigt billig soffa ifrån Ikea, inköpt för ca 2 år sedan. Den är så insutten och ful att vi nog vill byta ut den. Vi har tittat lite på fåtöljer och schäslonger men det är inte så lätt eftersom vi inte riktigt vet hur mycket plats vi kommer att ha över efter skrivbordslösningar.
Mattan är inget speciellt. Den är blå som allt annat här. Jag vill gärna ha en ryamatta men eftersom vi är hundvakt ibland är jag lite osäker på om det passar rent praktiskt (valp som tuggar ben på mattan hade inte varit kul). Hur stor tycker du mattan ska vara?
Parketten är original och knarrar ganska mycket när man går på den. Mattan minskar ljudet, detta är främst anledningen till matta även om golvet annars ser fint ut :) Vad tror du om flera mindre runda mattor? Kanske framför den eventuella Bestå möbeln?
Färger vi gillar: Vita/svarta möbler. Inslag av blått eller grönt. Grått är också fint.
Färger vi inte gillar: ljust trä, pasteller, skarp orange
Jag kan tycka att rum med inslag av rött eller någon annan skarp färg kan vara häftiga men jag tror att jag själv hade tröttnat ganska fort. Jag gillar när det är ljust och jag gillar växter (måste skaffa fler växter). Eftersom min sambo kommer ifrån Ryssland vill han gärna få in lite "rysk" känsla.. jag är dock tveksam. Ryska dockor gillar jag men annars vet jag inte riktigt :)
Stilar vi gillar: modernt, ljust, raka linjer, mycket växter.
Lite om vem vi är: Vi jobbar båda inom IT-branschen och har båda två heltidsjobb på kontor samt egna "frilans" projekt hemifrån, därför sitter vi väldigt mycket vid våra datorer. Musikstil: Rock. Jag gillar ord, sambon gillar siffror. Vi gillar djur men vi är knappast lantliga (båda födda och boende i storstad). Jag är svensk och sambon är rysk. Vi gillar datorspel, musik, design, typografi. Sambon älskar ugglor!
Ser fram emot fler tips. Vi behöver helt klart hjälp här. Vi har ingen riktig koll på inredning. Jag är väldigt intresserad men sambon bryr sig inte så mycket så länge det inte är "tjejigt" och rosa.
berlina, 2012-06-27
Hej! Det här albumet kanske kan hjälpa. http://www.styleroom.se/album/1993
Den har har arbetsplats för 2. Eftersom man bygger ett arbetsbord av arbetsplatta med ben, kan man själv bestämma hur stort och i vilken färg eller träslag. Plattor och ben får ni tag på i bauhaus eller ikea. Jag skulle gilla svart betsad ek, tex. Dela inte av rummet med gardin eller så, jag tycker att det nästan aldrig blir bra. Det tar bort rymden på rummet. En fin fotölj eller stol vänd mot soffabordet stående mitt i rummet tycker jag räcker som rum delning. Vi har samma smak vad gäller färger ;-). Håll er gärna till grund 2 färger, svart vitt och eller grått är alltid snyggt. Ni kanske kan ställa soffan mot väggen mitt emot. Och sideboarden på andra väggen. Så skulle det se fint ut med en schäslong vid fönstret, men även in mot rummet ,som avdelning.
Se mitt album bild 7: http://www.styleroom.se/album/27983
Jag tror mer på en matta än flera små. Jag tycker att mattan ska vara stor, så stor att den rymmer både soffa och soff bord. Tex. bild 1 här phttp://www.styleroom.se/album/16853. Vad sägs om väggord på rysska, kyrilliska bokstäver är vackra. Och häng upp rysska band eller film-affischer det finns det mycket av.
Satsa på blommkrukor i en färg eller som passar till varandra. Jag älskar second-hand saker och skulle söka möbler på blocket eller dyl. Jag är nyfiken på resultatet och lycka till.
emla85, 2012-06-27
Tack för tipset på album: http://www.styleroom.se/album/1993 . Vi gillar verkligen den här idén och vi tror att det kan funka. Vi har hittat en bordsskiva på Ikea som är 200x70, det kan vara nåt.
Om vi sätter soffan på motsatt vägg och sideboard på andra väggen, blir det inte väldigt tomt på väggen där Billy står nu?
Soffa/schäslong som avdelning kan bli bra! Jag släpper gardin idén ;) Ditt vardagsrum är jättefint! Jag gillar schäslongen som delar av. Rummet ser ut att ha liknande form som vårt. Känns skönt att se att det finns hopp, haha.
En stor matta, okej vi litar på dig! Mattan på bilden är superfin! Är det någon som vet något om rengöring av ryamattor? Vill gärna ha en men funderar lite på att de är damm- och smutssamlare.
Väggord.. nja.. vi har papperstapet och det är en hyreslägenhet så jag vet inte om det går på väggarna tyvärr. Någon gång i framtiden vill jag gärna måla väggarna istället.. men det får bli senare. Jag gillar förslagen om ryska bokstäver, filmer, band osv! Det får vi titta närmare på! Det hade varit kul att få in lite Ryssland utan att det blir plottrigt (hatar plottrighet..)
Blomkrukor har vi gott om (dock knappt några växter för tillfället) och de är vita, blå, blommiga, metall mm. Jag gillar särskilt blomkrukor i metall med lite "gammal/sliten" look. Kan det passa in?
Second hand möbler tror jag däremot inte är för oss eftersom vi gillar en ganska modern stil. När jag tänker second hand möbler så tänker jag på 50tals looken vilket jag inte tycker om alls. Dekorationssaker kanske vi kan hitta på second hand..exempelvis ryska saker osv.