Vi har precis köpt ett radhus och vi tänkte börja med att renovera vardagsrummet. Det första vi ska göra är att ta bort väggsnytten mot köket så att det blir en öppen planlösning (bild2).
Vi har tänkt att tapetsera den långa väggen med Boråstapeten Garden (svartvita blommor) men är rädd för att det blir för mycket. Är inne på att måla hela vardagsrummet i en ljusare grå färg.
Vi har vita möbler och har tänkt ha matbord där de nuvarande ägarna har tv,n (bild 1).
Vi har en 2 sitssoffa med schäslong (Kivik-ikea) som vi tänkte placera mot den långa väggen och ha tv'n där de nuvarande ägarna har vitrinskåp (bild2 ).
Nu har vi bestämt vilken tapet det blir på fondväggen.Det blev Intrade Bijoux svart medaljong. Det är så skönt att ha det löst. Däremot är vi inte riktigt överens om färg på resterande väggar. De alternativ som finns är Vitt, ljusgrå, ljusrosa.
Hjälp mig gärna!
TheSign, 2012-02-13
Hejsan PIM!
Jag hoppas att jag kommer kunna inspirera dig lite.
1.Stormlykta på fot från Åhléns 189:-.
2.Servis ARV från IKEA 349:-.
3. Öppen-spis från Ellos 3699:-.
Denna skulle kunna bli jättevacker mellan öppningarna. Där det på din bild står ett vitrinskåp.
4.Gardinpar VIVAN från IKEA 79:-.
5. Kristallkrona OPERA från Jotex 1299:-.
6. Pärlspontskiva i MDF från Brandéns.Att använda väggpanel i form av pärlspont skulle kunna göra rummet mer intressant och hemtrevligt. Det finns fler alternativ än att just måla eller tapetsera. Kombinera!.
7. Ert befintliga vackra golv.
8. Life INSIDE från Jurita pris 289kr/rulle. Ett annat alternativ om ni vill ha en mörk tapet. Jag tror dock precis som du själv skriver att det kommer bli lite mörkt. Ni har bara fönster på ena sidan rummet så jag hade valt någon ljusare tapet. Alt. http://xn--tapetvljaren-lcb.se/tapet/11956-life_inside . Om ni ändå vill ha någon av de andra lite mörkare tapeterna så plocka en ljusare färg från den tapet ni väljer och använd den kulöre för att måla andra väggar i rummet.
Plocka in vackra tavlor, gärna med vita ramar för att hålla det rent och snyggt.
Med denna neutral färgskala så har du sedan lätt att förändra/förnya med färg på inredningsdetaljer. Detta ger en hållbar renovering. :-)
Lycka till i ert nya radhus, det kommer bli jättefint!
Vänligen!
Therés Eriksson
http://www.thesign.nu
PIM, 2012-02-13
Tack snälla du för tipsen!
TheSign, 2012-02-13
Det var så lite! :-)
Stina_L, 2012-02-14
Alcro hade en jättefin grå färg (för flera år sedan) som hette Gråtrut. Den är väldigt snygg mot vitt och vi har målat med den flera gånger både i vårt nuvarande hem och i vår förra. Vi har fått många kommentarer om att det är en fin färg och en vän till mig målade sitt kök i den efter att hon sett det hos oss. Jag tycker du ska börja med att måla väggarna i den färgen. Allt passar i stort sett till. Den är lite varm i tonen, så det blir inte trist grått, utan fint. Den passar både med moderna och gammeldags möbler till har jag märkt. Jag har även fått färgen tillblandad på Flygger, när jag sa namnet på den och visste att den var från Alcro. Om du inte hittar den så kan jag ordna färgkoden.
Stina_L, 2012-02-14
Så tycker jag att ni ska måla vitt runt era fönster.
PIM, 2012-02-14
Tack Stina_L. Då ska jag kolla upp den färgen och du har alldeles rätt i att vi bör måla föntren vita. Tack för tipset.
pinkfriday, 2012-02-15
Tror att just den tapeten kan vara lite för mycket på en hel långvägg, bättre på lilla. (om vi tänker på samma ur kollektionen). Men jag tror det kommer bli kalas när ni öppnat upp och fått in era saker. Gråa toner så är ju varmgrått fint. tex s1502-y eller 2005-y vackert, annars om man vill ha mer neutral testa tex s1500-n, lycka till ;)
PIM, 2012-02-16
Tack Misskittykat. Jag håller med dig där om att det blir för mycket. Jag och min man pratade om det igår och kom fram till att vi kanske ska använda oss av Duros Cornelia medaljongtapet (finns i ett av mina tidigare album). Båda tycker den är fin och kan ge en fin lyster till rummet men jag har ingen WOW känsla över den. Åh, vad jag inte gillar beslutsångest...