Jag vill ha tips på vad jag ska sätta in istället för ytterdörren.
Det är en hall med ett litet rum innanför. Vi ska slå ut väggen och göra ett sovrum, så därför ska dörren bort och eventuellt trappan också, men jag har ingen aning vad som passar bäst att sätta dit istället, därför vill jag ha många förslag på vad som blir finast.
Det bästa för rummet vore att sätta igen öppningen helt så man får fler hela väggar därinne, det redan finns ett fönster runt hörnet, men då ser nog fasaden konstig ut om det bara blir en stor hel vägg.. Funderar på om man skulle sätta in en helglasad altandörr och behålla trappan och renovera upp den, eller ta bort trappan och sätta in nåt fönster av nåt slag, stort eller litet. eller runt, jag blir helt vilsen på allt, så snälla hjälp mig att komma fram till nån bra lösning.
berlina, 2012-02-08
vad sägs om att ta bort trappen, sätt in en altan dörr med fransk balkong.
viik, 2012-02-09
Har varit inne på det också, men då är det finare med dubbeldörrar om man ska ha en fransk balkong, och jag vill helst inte göra öppningen större. Den är bara 80 cm bred.
mammanne, 2012-02-09
Om ni tar bort trappen och bygger ett litet enkelt trädäck intill väggen, kanske ett trappseg nedanför dörren. Själva dörren skulle vara fint att byta ut mot en i glas då.
Nu kanske detta inte är aktuellt eftersom det medför ett ganska stort extramoment.. men det vore nog trevligt att sitta med en tidning mot den soliga väggen utanför sovrummet..
Modinskan, 2012-02-10
Måste först kommentera att jag älskar ert hus! Bor i ett liknande men er planlösning känns betydligt mer spännande än min.
Vad har du bakom ryggen där du står och tar kortet? Det jag undrar över är hur mycket andra människor som har tillgång till platsen är det bara ni i familjen så skulle en glasdörr och en öppen balkong(dvs utan trappa) vara luftigt för rummet innanför men har ni mycket trafik eller gående kanske man inte vill ha så mycket insyn i ett sovrum. När jag skriver öppen så hade jag själv kopierat trappräcket som ni har vid er ingång och inte satt upp ett trästaket. Med ett så vackert hus är det viktigt att bevara/förnya i liknande stil.
viik, 2012-02-13
Tack, det är ett fint hus, men tyvärr är inte planlösningen den bästa för en familj på 4 personer.
Jag tittade på dina bilder på ditt hus, och jag säger bara att det är ju rena drömhuset. Jag vill också inreda min vind och sätta in fönster i taket som på ditt hus.
Bakom min rygg har jag grannens trädgård, men deras hus ligger nog minst 30 meter nedanför, så det är ingen fara med insynen. Jag har redigerat några bilder med lite exempel, kanske inte de bästa bilderna, men man ser ju på ett ungefär hur det kommer att se ut. Det svåraste är att bestämma sig för nåt.
kalixgrodan, 2012-02-13
Med cederträ och glas som på bild 6 får huset ett kliv in i 2010-talet.
Använda samma material och former på andra delar så blir det harmoniskt.
En smal helglasad balkongdörr ned mot en liten altan med trappa skulle jag föredra...
jennei, 2012-02-19
Fransk balkong måste jag ju säga är så himla supersnyggt! Vill du inte ha ett långt fönster kanske du kan göra ett liggande istället. Högre upp alltså, men blir ju betydligt mer jobb :-) Lycka till.