Vi har enligt oss ett ganska svårmöblerat vardagsrum, och har dessutom lite svårt att komma överens om vilken stil vi vill ha. Jag föredrar varmt och mysigt men min sambo vill gärna ha avskalat och stilrent... Ganska svår kombination. Men eftersom min sambo fick bestämma att köket skulle vara stilrent (och jag är supernöjd, blev jättesnyggt) så får vardagsrummet gå åt det lite mer mysiga, varma hållet. Men gärna ändå modernt (inte shabby shic, det blir för mycket för min karl :p)
Hoppas någon därute har tips och ideer för vi står verkligen bara och trampar. Har lite begränsad ekonomi.. Soffan vill vi ha kvar, fler mattor behövs. Golvet blir extremt kalls på vintern.
Wiola, 2012-01-18
Härligt! Jag tänker i färgerna svart, vitt och begie (ombonat och stilrent) och då har ni en bra grund redan. Lite åt New england/lexingtonhållet kanske kunde gå hem?
Skulle det vara möjligt att byta plats på soffan och tv? då tar man till vara myset från kaminen. Lite piff med goa mattor,( ikeas Hampen är prisvärd-lägg 2 stora vita under hela soffhistorien och gärna en myspuff extra att sitta i). Kuddar och någon filt i soffan.
Raka vita krukor med någon enkel succulent i är ju stilrent och lättskött i fönstren, Raka, lite högre lampor i fönstren blir fint.
Satsa på lite mer punktpelysning i rummet och kanske 2-3 stora golvlyktor (svarta på rusta 4-pack för ca 400 kr och så finns vaxljus med batterier - ser att ni har barn) på kortväggen vid valvet.
Klä insidan av vitrinskåpet med något tyg så ser det renare ut för ögat. (har man barn blir det ju gärna en hel del grejer ändå:) En fotovägg med personliga foton, teckningar och annat är ju alltid trevligt, kanske på en/två list över leksakerna. (ikeas serie "nyttja" ramar har plastglas och tål att tappas i golvet - kan ju bytas ut när barnet blivit lite äldre)
Hoppas ni/du fått några idéer, ikea, rusta och ellos brukar ha prisvärda små fynd.Lycka till/Wiola
shandi, 2012-01-25
Håller med Wiola! Tror mattor, dukar och mycket silvriga ljusstakar/kandelabrar skulle göra mycket! Satsa kanske på en beige eller silvergrå ryamatta under soffbordet. Något som passar skitbra med den färgen på soffan tycker jag är ekfaner... Ett eksoffbord och en tvmöbel i ekfaner...
Typ detta soffbord: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30136672/#/90136674
Men vill ni behålla det ni redan har går ju också det bra :) Tycker också att lila är jäkligt snyggt tillsammans med grått. Kanske lila kuddar i soffan? En fin duk på bordet med lila och silvriga ljuslyktor? Kör på växter också, kanske någon golvväxt vid soffan? Lät också som en bra ide att byta plats på tv och soffa :) Blir mysigare soffhörna då! Det finns verkligen potential i det rummet! Skitfint verkligen.
shandi, 2012-01-25
Finns ju skitfina lampor också som både är mysiga och stilrena på ikea. Svart och silver går ju alltid hem, isåfall tänkte jag dessa; http://www.jotex.se/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryid=42668&productId=319252&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink= ( har själv beställt två stycken ;)) Snyggt också med höga, vita krukor med någon enkel grön växt i, eller varför inte orkidéer?
shandi, 2012-01-25
MENADE RUSTA! nu ska jag sluta kommentera! haha :)