I februari ska jag flytta till en studentlägenhet på 31 kvm och jag behöver stor hjälp med inredning, särskilt med hur jag ska möblera i köket/vardagsrummet.
Lägenheten ligger på bottenvåningen och den har stor insyn från innergården så tips på hur jag kan lösa det skulle också vara uppskattat!
Chieko, 2012-01-04
Är det inglasad balkong? I så fall skulle du kunna sätta tunna gardiner för hela fönstret där mot insyn, annars kan du göra det på fönstren in.
mdalkarls, 2012-01-04
Ja, jag har funderat lite på att jag kan använda gardiner också men blir lite orolig över ifall det kan kännas lite instängt? Eller vad för gardiner kan jag använda? Dessutom har jag en katt som gärna vill kunna sitta i fönstren.. Tyvärr är inte balkongen inte inglasad.
aalmgren, 2012-01-05
Det finns j riktigt fin dekorplast som är just för insyns-skydd. (Det är som ett klisterpapper som är frostat oc släpper igenom ljus men inte insyn) brukar vara ca 35 cm högt från nederkant på fönstret och då borde väl kanske katten kunna se över? Skönt att slippa att alla som går förbi ser precis vad man har på tallriken utan att förlora dagsljuset.
Grannarna på bottenvåningen har sån här med blad på och det funkar verkligen.
http://www.kungsfarg.se/insynfonster/insynsskydd_txt.htm
Totallyjennie, 2012-01-05
Tycker det är lite svårt att se hur stor plats man har att röra sig på.
Om det får plats så skulle jag nog ställt en lite mindre soffa precis under fönstret i hörnet på väggen till balkongen, sedan skulle jag antingen ha en vägghängd teve eller försökt hitta någon smal tevebänk att ha mot väggen till toaletten. Ett litet lagom soffbord skulle nog också få plats.
Sedan finns det ju pyttesmå bord med plats för två personer som kan fällas ut så man får plats fyra stycken i alla fall, det skulle jag ha på den vänstra väggen precis efter städskåpet.
Själva rummet skulle jag ha som sovrum/pluggrum med säng och något skrivbord. Kanske sängen i hörnet på den högra sidan och skrivbordet på vänstra sidan precis under fönstret.
Du ser ju ut att ha en ganska stor balkong så jag skulle nog satsa på ett bord för två som går att fälla ut så man kan sitta fyra där också.
mdalkarls, 2012-01-05
Ja men det skulle kunna fungera faktiskt, vilken bra idé! Ska absolut kolla på det. Tack!
mdalkarls, 2012-01-05
Tack för alla tips!
Mitt problem är absolut vart jag ska ställa min klumpiga tv.. Det är en tjock-tv så måste ha den på en tevebänk, hur kan jag placera den så den inte är i vägen?
Eventuellt kommer jag köpa en ny tv snart som kommer att vara en platt-tv men min studentekonomi tillåter inte riktigt det nu..
Det ingår ett litet fyrkantigt köksbord som jag tänkte använda nu i början och den skulle nog passa bra på den vänstra väggen. Annars hade jag funderat på att köpa ett barbord + stolar och ha vid den väggen.
Ja, rummet intill kommer absolut bli sovrum/pluggrum. Sängen är ganska stor men jag borde få plats med ett skrivbord vid fönstret.
Balkongen kommer bli ett riktigt roligt projekt till våren och jag tycker att det är en smart idé smart att använda sig av ett utfällbart bord så det ska jag kolla lite på.
ninjis, 2012-01-05
Har själv bott på 25 kvm så vet hur svårt det kan vara!
Vid väggen bredvid städskåpet skulle du kunna ha ett matbord, ett klaffbord kanske.. Är guld värt att ha ett köksbord som det faktiskt får plats lite folk runt. Sedan skulle du kunna ha en soffa bredvid balkongdörren, och tv på väggen mitt emot. Behöver du extra förvaring kan du ju alltid ha en byrå som tv-bänk eller så....
Så har du plats för säng i det andra rummet, och kanske ett skrivbord om du vill ha det!
http://www.styleroom.se/album/24053 <-- Här är en kompis som lyckats få det bra på 28 kvm. Kanske kan få lite tips därifrån.
mdalkarls, 2012-01-07
Tack för förslagen!
Jag kollade in din kompis album och jag har faktiskt tänkt att ha en liknande soffa som henne. Kul med lite inspiration!