Här bor en pojke på 4 år. Han ska få ett skrivbord till sitt rum och det var då jag insåg att jag behöver hjälp med att möblera på bästa sätt. Så som det är möblerat idag är det endast 108 cm mellan säng och fönstervägg där jag helst skulle vilja ha skrivbordet. Byrån skulle då få flytta till bredvid huvudgaveln på sängen. Alternativt kan jag rotera sängen så den kommer under fönstret för att få plats med ett större skrivbord där sängen står idag. Vill även kunna få plats med en lådhurts till skrivbordet, typ IKEAs Helmer.
Jag har även tänkt att måla om rummet. Förslag på färg emottages tacksamt.
Rummet mäter 3,4m (fönstervägg) och 3,15m (garderobsvägg).
Hur skulle ni möblera rummet?
Tack på förhand!
Uppdaterad 24 dec 2011.
Jag har lagt till två nya bilder idag, längst ner. Jag har kommit fram till att vi inte ska måla om nu, eftersom jag inte kan bestämma mig för vilken färg. Istället valde jag att med lite nya textiler få ett nytt färgtema på rummet. Ni får tänka er att rummet ska städas och sängen bäddas med ett svart överkast :)
Färgtemat är tänkt att vara svart, turkost och lime samt närliggande färger.
Ett skrivbord får också vänta. Funderar istället på att ha ett längre skrivbord för två i barnens lekrum.
SannaS, 2011-11-10
Hej!
Jag skulle nog rotera sängen så att den har huvudändan mot fönstret. Sedan skulle jag ställa skrivbordet bredvid, dvs under fönstret.
På väggen där huvudändan av sängen står i dagsläget, skulle jag ställa en större bokhylla för leksaker tex ngn utav expeditbokyllorna från Ikea.
Klädesbyrån skulle jag nog ställt inne i den fina garderoben med skjutdörrar!Verkar som att ni har ngn slags myshörna där inne idag?Kanske får plats med både byrå och myshörna där?:)
En fondvägg i ngn krispig turkos färg på den väggen där långsidan av sängen står idag skulle vara snyggt och resterande väggar skulle jag måla vita. Alternativt måla alla väggar vita.
Ung den turkosa färgen som ett par utav bokstäverna i Viktor som du har satt upp ovanför garderoberna är målade med skulle vara fint som fondvägg.
Hurts pratade du också om...Dom brukar man väl ställa under skrivbordet?
Det var några tips från mig!Lycka till med möbleringen och måleriet!
SannaS, 2011-11-10
Glömde säga...att den lilla bokhyllan för leksaker skulle jag ta bort eller flytta till ett annat rum:-)
ninor, 2011-11-10
Precis som SannaS skriver så skulle jag också vända på sängen och ha skrivbordet precis under fönstret.
Jag skulle nog måla rummet i någon ljus blåaktig ton, alternativt målat vitt och ha en fondvägg, kanske med en fototapet?
Aniratac, 2011-11-10
Jag tänkte också först att jag skulle stoppat in byrån i garderoben men ser att det förmodligen inte går att öppna lådorna då. så jag skulle vända sängen så den står längs med kortsidan direkt till vänster och ha byrån brevid, under fönstret expedithyllor. eftersom det inte ser ut som att det är fullt med kläder i garderoben skulle jag plocka bort dörrarna och måtta in ett skrivbord/bänkskiva med hyllor och förvaring över då får man även plats med skåp typ fläktmodell längst upp vid taket för övrig förvaring. Kanske kan kläder som behöver hänga flytta in i er garderob? koja är supermysigt, men med ett tyg kan det bli koja under skrivbordet alternativt en sänghimmel eller draperi runt sängen för myset skull. ja så skulle jag göra i alla fall. jag älskar grönt så en ljus limegrön färg på väggarna. hoppas du får ideer =)
annelia, 2011-11-10
Tack för dina ideer!
Jag hade inte en tanke på att man kan ställa skrivbordet under fönstret. Dock så hade jag tänk mig ha några hyllor över skrivbordet där man kan ha pärmar och andra skrivbordsrelaterade saker. Fast det kanske man inte behöver ha precis över skrivbordet?!
Är helt inne på en fondvägg i lite starkare färg, men skulle vilja undvika att måla väggarna vita. Vi har så lite färg på väggarna i vårt hus så iaf i barnens rum vill jag ha färg!
annelia, 2011-11-10
Tack för ditt svar!
annelia, 2011-11-10
Tyvärr så "måste" vi behålla garderoben som en garderob. Det är så man säljer hus här där vi bor (i usa). Men jag gillar annars din ide! Gillar också ditt förslag om att ha byrån bredvid sängen! Kanske kan jag ha sängen och byrån som du föreslog och ett skrivbord under fönstret istället för expedithyllor? Alternativt skrivbord där byrån står idag och om jag flyttar säng och byrån som du skrev?
Tack för dina ideer!
Aniratac, 2011-11-11
det va så lite så! då tycker jag absolut att du ska ha skrivbordet under fönstret som de andra skrev, förvaring kan du ha på väggen brevid tex tidningsfack för papper osv. Det blir nog jättebra!
annelia, 2011-11-11
Vad snällt att du svarar igen.
Planen nu är att flytta sängen till väggen precis in till vänster och ha byrån bredvid huvudgaveln. Skrivbordet får stå under fönstret. Det enda jag inte gillar med denna möblering är att det blir lite dött utrymme inne i hörnan till vänster om skrivbordet. Men det kanske inte gör något...
Så till färger...
Är just nu inne på svart, vitt och grönt eller turkost i någon nyans. Jag tycker det vore snyggt att ha en färg på fönsterväggen så man främhäver de vita fönsterramarna, dock ej svart på just den väggen. Har du några tips med färgsättningen av väggar? Jag vill heller inte att helteckingsmattan ska framstå som "smutsig" om man väljer vitt på väggar. En vägg grön, en svart och två vita väggar, kan man ha så?
Aniratac, 2011-11-13
Hej igen, ställ ett par tunnor att ha leksaker i den tomma hörnan eller en fåtölj el saccosäck som läshörna! Ang färgen så skulle jag inte våga måla någon vägg svart men att ha två färger på väggarna fungerar ju, kanske turkost och grönt så att man har en färg på fönster och dörr väggarna och en på de andra! Satsa istället på svarta detaljer tex överkast, gardiner! Men om du verkligen vill så kör på svart men inte 3 färger d blir nog inte fint! Kanske en tapet (eller måla randigt) som har alla de färger du gillar på fönsrerväggen och sen plocka upp en av de färgerna på de andra väggarna? Oj va mycket det blev nu :) hoppas det blir bra, lägg gärna upp bilder medans rummet tar form :)