Jag har nyligen tapetserat mitt rum men får inte ihop vilka färger jag ska matcha till tapeten. Jag har blåa tapeter med silverblommor på, ekgolv och ekgarderob, svart sängavel och vit matta. Tänkte att en röd färg bryter av det blå på ett fint sätt men vet inte vart jag ska få in rött utan att det blir för mycket. Jag har även svårigheter med väggarna då jag inte vet vad eller hur mycket jag ska hänga upp på väggarna utan att det blir för pråligt. Kan jag behålla det svarta? Hur kan jag då få det svarta att samspela med inredningen? Behöver verkligen hjälp, är tacksam för de svar jag får!
FrkHansson, 2011-10-26
Hej, vet inte om det går, men jag hade nog försökt vrida sängen ett kvarts varvt, så huvudänden står mitt under de svarta väggskåpen. Hade satt tre bilder/foton i svarta eller vita ramar på rad ovanför sänggaveln. Sedan hade jag nog målat garderobsdörrarna vita, tagit bort bokhyllan och istället skaffat två smala, vita sängbord att ha på varsin sida om sängen. Kanske 2-lådors "Malm" i vitt eller "Aneboda" så får du även förvaring. Tycker mig skymta en lila kudde - varför inte ha lampor med matchande lila skärmar på de två sängborden?
stuvade_makaroner, 2011-10-26
Jag skulle ha vänt sängen så den står längs med långväggen. Målat byrån/sängmöbeln svart eller vit (alternativt köpt ny variant). Monterat sänglampan ovanför sängen på väggen eller fixat en bordslampa.
Mer blått eller lila skulle bli snyggt med tapeten, men röd är svårt att få till...
v.persson, 2011-10-26
Ser ut som att rummet är ganska litet? Därför hade jag låtit sängen stå som den står, men tagit bort sänggaveln - lltså låtit madrassen få ben. Sen hade jag köpt stora runda kuddar från ikea (tänk typ cylinder formade), och lagt där sänggaveln är idag och där fotändan är. Utmärkta armstöd under dagtid!
Väggen under de svarta skåpen hade jag täck med en "sänggavel", gärna vadderad. För att på så sätt kunna bryta av tapeten och få ett skönt ryggstöd att luta sig emot om sängen även kan behöva användas som soffa. Har själv gjort en sänggavel med vadd, tyg och klädda knappar - inte alls så svårt som man kan tro! Sök på roomservice program där de gör en sänggavel i ljusblått tyg så förstår du hur jag tänker.
Hade även gett sängen en sängkappa som döljer utrymmet inunder, där man istället kan ha förvaringslådor om det behövs extra förvaring. Eller möjligtvis ett överkast, gärna vitt, som går över hela sängen och även ner tll golvet. Ett för dubbelsäng borde fungera.
Till detta kuddar i olika färger. Jag hade nog hållt mig till den blåa färgskalan, med inslag av lila och ljust rosa. Rött och blått blir för stor kontrast, i ett sovrum tror jag det harmonerar bättre med enhetlig färgskala.
Bokhyllan hade jag bytt ut mot någon lägre variant. T.ex. som någon nedan föreslog, Två-lådiga Malmbyråer från Ikea, säg 2-3 stycken bredvid varandra ger förvaring, avlastning och ev. sittyta. Ovanför dessa hade jag placerat en spegel, och mattan hade jag vänt lädd på. Alltså, kortändan mot garderoben.
Lite belysning på det här, kanske kan du montera spotlights (eller köpa självhäftande, batteridrivna på IKEA). Finns en enkel modell,svart, på IKEA som skruvas i underkant på skåpet och som man ansluter i ett eluttag om jag minns rätt. Perfekta som mysbelysning =)
fmaa, 2011-10-26
Tack för att du tog dig tid att svara på mitt inlägg och tack för alla tips!!! Det underlättade verkligen, jag hade fastnat där ett tag. Jag vill inte ställa till besvär eller vara jobbig nu men om du orkar har jag en sista fråga. Vilken färg på sänggaveln under de svarta skåpen skulle passa bäst? :)
fmaa, 2011-10-26
Tack för tipsen, snällt att du tog dig tid att hjälpa till!! :)
fmaa, 2011-10-26
Tack för de fina tipsen, behövde verkligen hjälp!! :)
v.persson, 2011-10-27
Vågar du dig på lite färg? Kanske en nyans som går ton i ton i tapeten. Eller om du är riktigt vågad, ta någon färg som bryter av typ någon lila kanske?
Är du som jag som lätt tröttnar på allt utom svart eller vitt skulle jag ta någon av dem. Själv har jag vit sänggavel med knappar, och jag tror att det kan bli ljust och fint hos dig. Med vitt överkast eller kappa så tror jag att prydnadskuddarna kommer få mer uppmärksamhet och det är ju alltid roligt eftersom de går att variera!
Hittade du klippet jag menade från roomservice? här kommer en länk till hela avsnittet. Och om man klickar sig runt på sidan kan man hitta råd&tips där de har instruktion på hur man ska göra!
http://kanal5.se/web/guest/roomservice/webbtv/-/k5videoplayer/playlist/33504/none
fmaa, 2011-10-27
Jaa en ljusare ton tror jag skulle fungera bäst, funderade lite på silver men det kanske smälter in i tapeten för mycket?? Eller lila sänggavel med silvriga cirkulära kuddar?! Ja får nog fundera lite men blir nog någon av de ljusare varianterna :)
Åh tack så mycket, ska kolla direkt!!!
Chocolover, 2013-01-14
Om du vill ha mera färg i rummet tycker jag du skall skaffa kuddar och pläd i mörkrosa eller vinrött om du vill ha någonting rödaktigt annars tror jag turkos, ljusblått, mörkgrönt eller lila skulle se snyggt ut också :)