Vi är snart i färd med att renovera vårt stora vardagsrum/matsal och jag är lite tveksam kring hur jag vill göra med portalen. Vi har ett 40-talshus och vill inte göra det alltför modernt. (Kolla gärna in våra andra album)
Vi har också köpt en byrå på second hand som ni gärna får kolla in och komma med synpunkter på den tänkta uppfräschningen.
Tack!
Unida, 2011-10-27
Din byrå år säkerligen från 40-talet. Eftersom den redan är målad en gång tycker jag att det är helt okej att måla om den. Jag tycker dock inte att du ska måla den naturvit med porslinsknoppar. Mitt förslag är att måla den i halvblank svart färg. Detaljerna vid fötterna och de raka handtagen kommer att komma till sin rätt och byrån kommer att se gammaldags ut, men samtidigt lyxigt modern. Har du andra vita möbler och inredning som är ljus kommer denna bli ett snyggt blickfång. Ställ en snygg kandelaber på och en pampig spegel på väggen bakom så kommer det att bli supersnyggt.
Lycka till!
Ladybug, 2011-10-28
Tack för tipset! Det ska jag absolut ta i beaktande.
Tyvärr är trähandtagen trasiga och jag lyckas inte laga dem så de måste nog bytas ut.
Den är tänkt att stå i vårt sovrum som är helt i vitt, så kanske skulle det bli effektfullt med svart...
Men troligtvis dammigt...?! ;)
Unida, 2011-10-28
Det finns många gamla snygga tidsenliga beslag och handtag på Tradera som du kan välja och göra din byrå lite personlig. Jag tror att det kommer bli supersnyggt med svart i ett vitt rum. Visst, damm syns ju lite mer på svart ;-)men jag tror ändå att fördelarna kommer att väga upp. Om du gillar lite gammaldags stil finns det jättesnygga bordsskyfflar med tillhörande borstar som kan utgöra en del av inredningen och lite roligare att städa.
http://www.tradera.com/Antikt-bordsset-Skyffel-o-borste-auktion_341178_140773581
Det är inte jag som är säljaren:-)
Hoppas du visar upp din fina byrå när den är klar, hur du än väljer att piffa upp den!
Mvh Unida
http://www.tradera.com/Antikt-bordsset-Skyffel-o-borste-auktion_341178_140773581
MammiShem, 2011-11-03
Jag tycker du ska måla hela byrån med en svart grå grundfärg (förutom över brickan) Och sen måla med en matt vit över och sandpappra fram de svarta i detaljerna. Övre "brickan" slipar du bort klarlacken och målar sedan med något som matchar dina andra möbler(tänker på erat matsalsbord)
Friher, 2011-11-03
Jag tycker du ska behålla trädetaljerna och måla resten bara, byt inte handtag! Jättefin möbel som den är men färgen behöver nog piffas :)
svenryglert, 2015-07-07
Har sett ett par sådana här möbler och detta är originalfärgen.