En liten dålig ritning på hur planlösningen ser ut hos oss... Vi ska göra om (inte planlösningen), men nya tapeter, nya möbler och möblera om.
Vill ni hjälpa mig med möbleringen?
Det som ska få plats är:
* vardagsrum: ganska stor soffa, soffbord, tv-bänk+tv
* matsal: matsalsbord+stolar, stort skåp (tar en vägg)
* lekhörna (eftersom vårt hus är litet så får lekhörnan samsas här): hyllor+div förvaringsmöbler+leksaker
hcmk, 2011-10-06
Hej,
Varför inte ha lekhörna i de lilla och matsal/vardagsrum i de större?
Då blir inte bordet en förvaringsplats.
Köp ett litet skrivbord som dom kan ha att rita och pyssla på i lekhörnan.
antingen detta: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S89806740/ ställ så man kan sitta 2 eller 4 pers mittemot varandra så man kan vara många, eller så köp detta så finns de förvaringsmöjligheter också: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60116069/
Ställ de där skåpet som en avdelare i de större vardagsrummet/matsalen, i mitten och ställ baksidan åt de håll där soffan står ex, så kan du ställa med skåpöppningen mot fönstret mittemot hallväggen om man så säger, och ställ soffan bakom med ryggen mot skåpsryggen och ställ tvn och tvbänken mot väggen till hallen och sedan så har du matsalsbordet på den andra sidan vid fönstret. Ha en mysig lampa över soffbordet så blir den en mysigare känsla och ha en elegant stil kanske där matbordet är med ljus från fönstret m.m.
Hoppas du fått något tips iallafall..
Lycka till, ser gärna några bilder då allt blir klart :)
HellenVellen, 2011-10-06
Ska mäta och fundera lite, men jag misstänker att skåpet, soffan, tv och matsalsbord (för 10 pers i fullt läge) får plats på det sätt du beskrev... Lekhörnan blir ett ganska stort lekrum... Måtten är på det "stora" 5*3,8 och på det "lilla" 4,2*3,5.
Jättebra tips med skrivborden, det med hyllan till är helt klart intressant! Även tipset med lampa över soffbordet, skrattar lite nu när jag ser vår lampa som hänger mitt i rummet!
Det kommer bilder, ska ta några "före"-bilder också. Måste få en hyfsat klar bild av möbleringen innan val av tapeter bara...
Tack!
hcmk, 2011-10-06
Kul att hjälpa till. Säg bara till om du behöv nå mera tips :)
varsegod!!!! :)
kalixgrodan, 2011-10-07
Jag skulle gör en garderob med skjutdörrar på hela väggen i det lilla rummet.
Planera den för barnens saker längst ned och multimedia och böcker högre upp.
Då fungerar bordet både som matsal och hobbybord. Bakom den lilla mellanväggen mot det större rummet skulle jag sätta en fåtölj med fotpall, ett litet sidobord och riktad belysning för avslappning med musik i lurarna och sagoläsning, Placera två st 3-sits soffor framför fönstren i 90 graders vinkel mot varandra, det långa väggen fungerar bra för en t-möbel. Men glöm inte att man kan väggmontera vinklingsbar konsol för tv i hörnet mot hallen. Då kan ni göra en mysig kuddhörna för barnen bredvid soffbordet istället. Ett annat förslag mot långväggen i det stora rummet är att ha ett sidobord med blommor, prydnader och ljus på.
59square, 2011-10-08
Om jag var du skulle jag vilja skapa ett rum där barnen får mycket yta att leka på samtidigt som jag ska kunna ha middagar med mina vänner utan att det känns som att jag befinner mig på ett dagis. Det gäller att tänka kvadratsmart: Hur kan man använda varenda liten vrå till förvaring och användbar yta?
Väggen utan fönster och dörrar i den lilla delen skulle jag använda som förvaringsdel. Jag skulle täcka hela väggen med väggfasta skåp, från golv till tak (jag tänker mig IKEA’s BESTÅ kombinationer). Jag skulle blanda högblanka dörrar, vitrindörrar och öppna hyllor allt för att kunna skymma det jag inte vill visa och ge fokus åt finare saker. Jag skulle låta väggarna gå i en vitnyans, och inte tapet för barn är barn och det finns inget värre än att få krita på tapeterna! Använd dig istället av roliga detaljer i färg och låt dem ge liv i rummet. Jag skulle vilja ge människorna plats i rummet och se dem som en del av inredningen. Placera ett rejält träbord (ljust träslag) som får plats för många gäster i den lilla delen. Låt gärna bordet vara så stort att det även tar upp lite plats i det stora rummet, allt för att det ska kännas som ett sammanhängande rum och inte två separata. Runt bordet skulle det enbart vara vita stolar. Gärna ett flertal lite större formstarka lampor som ger bra belysning. Jag skulle inte enbart använda bordet som ett matbord när det kommer gäster, utan även låta barnen rita/läsa läxor osv. vid det. Se bordet som en samlingspunkt för familjen :)
Jag skulle använda mig utav en 2-sits och en 3-sits soffa i vardagsrumsdelen. Ställ 3-sistsen på den korta väggen med fönster och 2-sisten på väggen som inte är emot hallen. Ställ dem i en vinkel så att det får plats ett avlastningsbord i hörnet. Något som jag personligen tycker är snyggt är att använda sig utav soffmoduler utan armstöd och gärna i ett grövre tvättbart tyg t ex IKEA’s KIVIK i klädseln Tullinge rostbrun. Som soffbord skulle jag använda mig utav 2 st fotpallar med förvaring i samma tyg som sofforna. Ena pallen skulle täckas av en ”soffbricka” och den andra skulle få vara just fotpall. Väggen mot hallen skulle få en låg TV-bänk som är lika lång som den väggen. Påminna om en liggande EXPEDIT-hylla. I ”facken” skulle barnen ha lådor med leksaker i. Jag skulle kunna fortsätta i all oändlighet, men sätter stopp nu :) Lycka till!