Jag har precis flyttat in till en etta på 37 kvm och vet inte vart jag ska börja. Själva vardagsrummet/sovrummet ligger väl på runt 20 kvm. Jag vill försöka undvika det faktum att allt är pressat mot väggen men jag vet inte hur jag ska möblera! Inte heller vet jag hur jag ska inreda. Jag gillar svart, vitt och lite färgklickar.
Hencopenko, 2011-09-19
Det är lite svårt att se utifrån de bilder du har, får ingen riktig helhet på vardagsrummet.
Det är en hyresrätt antar jag så då kanske du inte få sätta upp hyllor och annat hur som hellst. Annars hade du ju kunnat sätta upp en hylla längst med hela rummet uppe vid taket om du förstår vad jag menar, då hade du sparat golv yta för att slippa ha en bokhylla i alla fall. Kan ju vara skönt om man inte har så stor yta att röra sig på menar jag. Övriga tips kan vara att ha en bäddsoffa istället för säng. Det kör jag med och det fungerar jättebra, tipset i så fall är att prova ut en som verkligen är bra annars blir det jobbigt att sova!
hcmk, 2011-09-24
Jag vet inte om lägenheten är stor nog åt detta men jag tipsar iallafall. :)
Om du inte vill smälla upp allt efter väggarna, ställ en soffa i mitten av rummet så man tittar in i vänster långvägg sett från hallen, och ställa en säng längs soffan bakom den, så ser man inte den då man kommer in i lägenheten först, gärna en snygg cheslongsoffa. och sätt tv och hylla på vänster lång vägg och sedan har du en liten mysig sovplats bakom där. Om inte matbordet får plats i kokvrån så kan man nog ställa de längs vänster långvägg också. om de inte tar så stor plats på bredden. :) Hoppas du får till det hemma nu!
linnpersson, 2011-09-24
en idé är att ställa sängen i vänstra hörnet från hallen sett med huvudgaveln mot "långsidan", ställ ett nattduksbord bredvid samt sätt upp ett tjockt draperi utanför det (så det hänger som en rumsavdelare). Lägg en fluffig och mjuk matta neranför sängen så blir det som ett litet minirum i rummet. ställ tv och tv-bänk på andra sidan av draperiet, så att tv-skärmen är vriden mot fönstren. ställ soffan parallellt med tv-bänken (om den är rak) eller lite i vinkel ut i rummet (finns jättefina svängda soffor som man får plats många i) och lägg en snygg matta i vitt eller beige under soffbordet. ställ denna http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70103085/ hylla bakom soffan mot väggen med fönster (om du tänker dig att du vrider den så den ligger), det finns även än med bara en "rad" om denna är för hög (79 cm är den på den ledden). I den kan du sätta svarta lådor för förvaring. Om det får plats kan du ha ett litet barbord med två stolar köket och på så vis få utrymme för ett skrivbord i själva rummet på väggen mellan de båda dörrarna. Det kanske inte är så kul att ha sängen som det första man ser när man kommer in men i så fall går det ju att spegelvända hela idén. fast då har du ju den rätt i i kokvrån istället. Klurigt:) hoppas du har fått lite inspiration i alla fall. Ett sätt att få mer förvaringsutrymme är att sätta hyllor ovanför dörrarna samt köpa plastbackar på hjul att ha under sängen.
59square, 2011-10-08
För att spinna vidare på ”hcmk”s idé om soffan mitt i rummet. Häng ett tyg från taket, mellan soffa och säng. På så sätt blir det två rum i rummet. När man bor litet är det viktigt att tänka på smart förvaring. Använd dig utav en fotpall med förvaring som soffbord, med en soffbricka ovanpå. Montera fasta väggskåp från golv till tak på väggen som vetter mot sängens fotända. Inte garderober, utan mer IKEA’s BESTÅ kombination. Snyggt, praktiskt och dolt. Lycka till! :)
/ Erika
singthesorrow, 2011-10-09
Ett tips till dig är att använda dig av detta program: http://www.floorplanner.com/
Det är gratis, enkelt och roligt för man får en riktigt bra bild av hur det kan bli :)
coeur, 2011-10-09
Oooh! Tack!
coeur, 2012-03-06
Det var lite svårt dock :)
coeur, 2012-03-06
Tack för tipsen! Har fortfarande inte kommit långt... usch, är lite less på fönstrena som jag inte vet vad jag ska göra av. :)
BeckaB, 2012-05-12
Hur blev resultatet? Bor du ens kvar? Jag bor nämligen också på 37 kvm och är nyfiken på att se hur någon annan inrett sina kvadratmetrar.